Nieuw-Zeeland part 2 - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Ingrid Romar - WaarBenJij.nu Nieuw-Zeeland part 2 - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Ingrid Romar - WaarBenJij.nu

Nieuw-Zeeland part 2

Blijf op de hoogte en volg Ingrid

02 Februari 2018 | Nieuw Zeeland, Auckland

Onze reis vervolgen we vanuit Christchurch naar Picton met een stop in Kaikoura om met zeehonden te zwemmen! Voordat we het water in kunnen krijgen we een heel wetsuite aan omdat het water helemaal niet zo warm schijnt te zijn… Jammer. Dus iedereen in een wetsuite gehesen in een soort van oude schoolbus naar het water gereden toen nog een klein stukje met de boot. De zeehonden lagen al lekker te luieren op de rotsen en als het daar te warm word gaan ze het water in om af te koelen. Met 2 gidsen die elke zeehond in de gaten hielden en wanneer deze maar dacht het water in te gaan ons eropaf te sturen! Na ruim een uur in het koude water te hebben gezwommen gingen we weer terug. Daarna nog iets eten en door naar Picton. We moesten over een stuk weg wat door de aardverschuiving van ongeveer 2 jaar geleden helemaal verwoest was. Het heeft in totaal 13 maanden geduurd voordat de weg er weer was! En nu zijn ze nog steeds niet helemaal klaar op sommige plekken. De volgende ochtend gingen we met de boot van Picton naar Wellington. Het duurt ongeveer 3 uur voordat je met de boot van het zuidereiland naar het noordereiland bent gevaren. Huurauto ingeleverd op het zuidereiland en op het noordereiland stond ongeveer dezelfde huurauto (Toyota Highlander,) in het blauw deze keer, voor ons klaar!! Op naar het hoogste punt van Wellington en shoppen!!! En wat moet je eten in Wellington uiteraard Beef Wellington!! Lekker!! Vanuit Wellington door naar Napier. In Napier bij de buren aan de overkant een ijsje gehaald waar we de Nieuw-Zeelander Liam ontmoeten. Hij zit ook bij ons in het hostel en eindelijk iemand waar we al onze vragen over Nieuw-Zeeland aan kunnen vragen! Word je toch weer een stuk wijzer van! ’s Avonds gingen pa en ma een avond wandeling doen en hebben Suuz en ik een kaartspelletje met Liam en een andere Duitse backpacker. Gezellig! Vlak bij Napier in het gezellig Wairo was dit weekend een rodeo! Pap had dit al gevonden op internet in Nederland (onder de zoek term “landbouw show”) en wij dus heen. Het begon met een spring wedstrijd en rond 4/5 uur begon de rodeo. De regels voor het springen zijn hier iets anders dan in Nederland maar evengoed leuk om naar te kijken. Voor de Landbouw show stonden er wel 5 trekkers en wat oude troep en daar hield het wel mee op. Rond 5 uur begon de rodeo en barrel racen erg gaaf om naar te kijken! Daarna een schuurtje verderop begonnen ze aan de voorrondes van het NK schapen scheren. Binnen 30 seconden een schaapie scheren want anders ben je traag! Wajoo snel!! De snelste was zelfs onder de 23 seconden!!! Zondag gingen we op bezoek bij een lelie bedrijf een half uurtje van Napier af. Bij Triflor hadden wij contacten gelegd, een van de werknemers daar had een broertje hier die voor een appelbedrijf een machine in elkaar zet. Hij kon weer een Nederlander die op en lelie bedrijf daar dichtbij werkte en zo mochten we bij allebei even een kijkje nemen. Eerst in de schuur van het lelie bedrijf toen door naar een enorme schuur waar een enorme machine in elkaar werd gezet om appels te sorteren op vorm, kleur en gescand of ze wel of niet rot zijn! Mega groot en interessant! Daarna werden we door Robbert langs alle velden lelies geleid! Mooi om daar ook wat meer over te weten te komen en te zien hoe het daar gaat. Wederom ook hier zijn we in de winter uitgenodigd om te komen werken! Trekker chauffeurs zijn altijd welkom!

Vanuit de lelie velden door naar het National park van Tangariro want de volgende dag staat de Tongariro Alpine Crossing op het programma. De vorige keer heb ik deze 20 km ook al eens gelopen, maar toen als extra ook nog de vulkaan beklommen. Nu deze keer mag dit niet meer te gevaarlijk, op zich kijk ik daar niet heel raar van op. Toen viel er wel eens een steen naar beneden en werd er heel hard “ROCK!!” groepen. Waarschijnlijk is dat ook een keer niet goed gegaan… Erg vinden we dit helemaal niet wat de 20 km zelf is al meer dan genoeg! Rond 7:30/45 gestart en even na half 5 in de middag zaten we weer in het busje terug naar het hostel! 2x of niet het blijft een ongelofelijke mooie wandeltocht! Met de spierpijn in de benen op een regenachtige ochtend op naar stinkstad Rotorua. De stank kon ik mij nog goed herinneren! Dus bijna bij de stad aangekomen het Wai-O-Tapu Geothermal Wonderland bewonderd! Lekker stinken maar wel heel leuk! De stad lijkt in vergelijking met 4 jaar terug wel wat (behoorlijk) te zijn gegroeid en stinkt een stuk minder dan wat ik dacht. Beter! ’s Avonds zijn we gaan Down Hill Karten, eerst met de gondel omhoog vanaf de top met je kart naar beneden racen en met de stoeltjes lift weer terug omhoog! Uiteraard wil iedereen de snelste zijn en zijn we maar een paar keer uit de bocht gevlogen en hebben we andere afgesneden :). Daarna snel naar bed want de volgende ochtend werden we om 8:20 opgehaald om te gaan raften!! En wel van een 7 meter hoge waterval!! Iedereen in de boot + 2 Canadezen + kapitein Tom en gaan! Nog een snelle paddel cursus en doorrrr bij de 7 meter waterval ging het niet helemaal zo als gepland want we belandde op zijn kop onderaan de waterval. Gelukkig was de boot snel weer rechtop gezet door Tom en konden wij er allemaal weer inklauteren en door! Wat gaaf was dit en wat ging het veeeeeelste snel voorbij!! ’s Avonds zaten we alweer in het volgende plaatsje Whitianga waar het wat meer op vakantie gaat lijken namelijk veel stranden! Daar beginnen we dan ook de volgende dag mee na de koffie uiteraard. In de strandtent zagen we al een steenoven staan dus als lunch een heerlijke pizza! Nomnomnom. Daarna door naar Cathedral Cove we raakte even uit de richting maar na een mooie omweg over een hobbelweggetje met onderweg nog een stop bij een mooie waterval, kwamen we aan bij Cathedral cove naja het dorpje erbij voor 5 dollar brengt de bus je! Nouja boven op de berg zodat je zelf daarna nog 45 minuten zelf kan wandelen. Deze weg is leuk heen maar voor de terug reis moeten we iets anders verzinnen en gelukkig kunnen we een plekje bemachtigen in de watertaxi! 4 jaar terug ben ik hier al eens geweest maar het blijft zo mooi hier!! In het dorpje kunnen we een leuk eettentje vinden en daarna gaan we door naar Hot Water Beach! We hebben een schep meegekregen van het hostel en komen op een mooi tijdstip aan. Er zitten al genoeg mensen in hun eigen pooltje te badderen en wij vinden er eentje waar we niet meer zoveel aan hoeven te doen! Beter! Na een uurtje badderen weer terug naar huis het zand tussen onze billen wegspoelen en toch een beetje aftersun opsmeren :). Vanuit Whitianga gingen wij door naar Paihia, Bay Of Islands! Door Auckland heen waar pap bij de Harley Dealer een gehele nieuwe outfit heeft gescoord en een stop bij de Abbey Caves om Glow worms te zoeken. Gelukkig hebben we er een aantal kunnen zien door wel heel diep de grot in te klimmen. In de Bay Of Islands hebben we een Cream tour gedaan. Op een boot door de Bay Of Islands naar The Hole in the Rock! Om half 10 beginnen we en om kwart over 4 zijn we weer aan land. Langs 14 hoogte punten gevaren en ook nog een uurtje op een eilandje geluncht. Het hoogte puntje was toch wel boom-netting wat inhoud dat je in een net aan de boot van voor naar achter word gevaren :).

Vanuit Bay of Islands gaan we door naar Cape Reinga een heel mooi punt helemaal aan de bovenkant van het noordereiland. Er zijn 2 wegen daar naartoe een slingerend asfalt weg en het 90 miles strand. Je mag hier namelijk gewoon met je auto over het strand rijden! Dat hebben we allemaal dus maar even gedaan! Terug naar de gewone weg langs/door een riviertje heen heeel gaaf!! Cape Reinga was gelukkig nog net zo mooi als de eerste keer! Die avond sliepen we in een klein kust plaatsje in een leuk hostel waar we de volgende dag een Duitse backpacker hebben afgezet bij de supermarkt. En daarna gaan we door via een slinger weggetje naar een mega dikke boom!!! Het is een kleine omweg maar zeker waard! In de avond komen we in een plaatsje vlakbij Auckland aan waar Nicole woont! Nicole heb ik in Australië ontmoet waar we ook nog een paar dagen hebben opgetrokken, toen kwam zij terwijl ze door Europa reisde naar Nederland bij ons logeren, later heb ik haar thuis opgezocht in Canada. Tijdens haar reis in Europa heeft ze Elliott ontmoet een kiwi en nu woont ze al zo’n 2,5 jaar in Nieuw-Zeeland in een heel mooi huis! En wij mogen hier logeren! Haar schoonvader Paul neemt ons op onze laatste dag in Nieuw-Zeeland nog mee op zijn boot! Eerst naar een strandje waar we naartoe hebben gezwommen en kennis hebben mogen maken met het onderwaterleven. Ze hebben hier een soort krabbetje wat in een schelp leeft en over je hand kan lopen! Later deze middag gingen we nog vissen. Paul had nog geluk en een echte grote vis gevangen die ‘s avonds op de bbq ging bij Elliott en Nicole thuis. De bbq was een klein feestje een stel vrienden uit Canada kwamen bij ze in de tuin logeren en de buren kwamen ook nog langs erg gezellig allemaal!

En toen was het alweer de 30ste… Tijd om afscheid te nemen van pa en ma en met Suuz terug te vliegen naar Australië deze keer naar Perth. Wat was dit een geweldige maand en wat hebben we een hoop beleefd!! Onze vluchten zijn perfect op elkaar afgestemd want pap en mam vliegen 5 minuten eerder dan ons en alsof ze het wisten zitten onze gates naast elkaar!! Ruim de tijd om afscheid te nemen van elkaar want ik zal ze de komende tijd niet meer zoveel zien in het echt. De vlucht naar Perth verloopt voorderest goed en na een goede nacht gaan Suuz en ik onze camper ophalen! Een hippie van en dat is het ook. Niet meer de nieuwste hier en daar al een krasje/deukje, schakelbakkie, brommende motor en als top punt staan de wielen recht dan staat het stuur nog scheef… :) Wat een pracht wagen! Hopelijk gaat ook dit een hele mooie tijd worden!

Xx Ing

• 02 Februari 2018 - 13:02

Oma:

Hey Ingrid en Suzan,
    Wat een mooi verslag Ingrid,ik heb dit verhaal ook van je ouders gehoord,wat geweldig om dit alles te beleven!
    Geniet samen verder in dit mooie land!

• 02 Februari 2018 - 13:45

Mama:

Hey wat lekker om dit te lezen al zit ik hier wel met een extra dikvest aan!! ff wennen hoor
    Zo de meeste mails zijn beantwoord en ga zo maar eens een kijkje nemen naar de fotoooooos om er een album van te gaan maken. Geniet ze verder dames!!
    liefs Mama XXX

• 02 Februari 2018 - 17:01

Ageeth:

Hey Ingrid.
    Wat weer en leuk verslag, wat heerlijk dat het zulk mooi weer is bij jullie, hier is t maar saai en somber. Heel veel plezier in jullie campertje, gaat vast wel lukken. Tot de volgende keer