Van Christchurch naar Christchurch - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Ingrid Romar - WaarBenJij.nu Van Christchurch naar Christchurch - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Ingrid Romar - WaarBenJij.nu

Van Christchurch naar Christchurch

Blijf op de hoogte en volg Ingrid

15 Januari 2018 | Nieuw Zeeland, Christchurch

Na onze eerste nacht in een (na weer in hostels geslapen te hebben) luxe hotel met eigen badkamer gaan we de auto testen richting Akaroa. Wat ongeveer 1,5 uur rijden van Christchurch ligt. En in Akaroa schijn je pinguïns te kunnen spotten en dat lijkt ons wel wat. Dus daar aangekomen naar de plaatselijke VVV en een kajaktour geboekt naar de pinguïns en zeehonden, rond 12 uur vertrekken we in een busje naar een privé natuur park om vanuit daar met een kajak een rondje te varen. Onze ervaren Franse gids wist ons veel te vertellen onderweg. We hadden geluk onderweg want zeehonden genoeg en ook nog 3 pinguïns gezien!! Waarvan eentje onze gids er zelf ook nog maar 5 in zijn hele leven had gezien! Hadden wij even geluk!! Daarna nog even door het dorpje heen gelopen naar een vuurtoren en lekker gegeten. Daarna weer terug naar Christchurch waar we de volgende dag een iets langere rit voor de boeg hadden van 2 uur naar Hanmer Springs! Hanmer Springs ligt in de bergen en is eigenlijk een heel schattig dorpje. We slapen dit keer in een hostel maar wel in een privé kamer. In Hanmer Springs kan je Jet Boaten! En dat mogen we daar niet missen! Eerst een lunch, we delen een tafel met een moeder en een dochter allebei oorspronkelijk uit Engeland maar dochterlief is geëmigreerd naar Nieuw-Zeeland en moeder is op bezoek en ze hebben nu een mini vakantie. Na de lunch terug naar het jet boat kamp reddingsvest aan en gaan! Wat gaaf is dit!!!! En wat gaat dit hard!! Wajjooo!!! De boot heeft slechts (ongeveer) 12cm nodig om te kunnen varen en gaat zo’n 80km per uur. En verwacht maar niet dat onze chauffeur de makkelijkste route nam nee tuurlijk niet dus slingerend langs alle stenen, heel dicht langs de zijkant, alle rafters die daar ook bezig waren nat maken en af en toe een 360 graden spin! Hoe gaaaaaaaf!!!!!! Een beetje nat kwamen we weer terug bij het start punt terug, maar wat een ervaring!!

Helaas is er voor de volgende dagen niet veel goed weer voorspeld en hebben we donderdag ook regen… maarja we moeten vandaag ook ruim 4 uur rijden naar Nelson bovenin het zuidereiland. Suuz en ik nemen het stuur in onze Toyota over van pap en zetten pa en ma op de achterbank :). Suuz begint met de eerste 2 uur en na een stop bij een waterval neem ik het over. Hoewel we de dag begonnen met regen klaart het al binnen deze 2 uur op en begint de zon alweer te schijnen! Mazelaars dat we zijn. Na in een klein dorpje een hele goede lunch te hebben gehad gaan we weer slingerend door de bergen naar Nelson! In Nelson ben ik 4 jaar geleden ook al eens geweest, maar toen had ik geen tijd om naar het Abel Tasman Nationaal park te gaan. We gaan ons deze keer opsplitsen mam en Suuz gaan kajakken voor 2 uur en dan nog ongeveer een uur lopen, pap en ik gaan 12 km lopen. Wij hebben geen zin om te kajakken. Op naar de supermarkt voor een lunch voor onderweg want de volgende ochtend gaat om 6 uur de wekker. We moeten nog een uur rijden en mam en Suuz moesten op tijd bij de kano plek zijn. Rond 9 uur beginnen pap en ik aan onze wandeltocht en nog onderweg naar de ingang van het park komen we langs een koffie caravan waar een vriendelijke man met zonder 1 voortand koffie verkoopt. En pap onze cafeïne verslaafde kan deze wandeltocht natuurlijk niet doorkomen zonder een shot cafeïne haha. Helaas had pa of alleen 100 dollar bij zich, of een handje klein geld wat net niet genoeg was… Gelukkig was deze beste man met zijn goede been uit bed gestapt en vond het handje kleingeld genoeg voor een grote hete bak koffie! Wat een top vent! De enige voorwaarde was dat we op de terug reis wel een ijsje kamen halen, nou was er een hele mooie blauwe hemel dus dat vonden we geen probleem! Met de koffie op zak door naar het park om te beginnen aan de 12 km! We waren nog geen km onderweg en we zagen een koppel foto’s maken van iets op het strand, toen we dichterbij kwamen zagen we dat er ‘’she said yes’’ stond en hij had haar dus net ten huwelijk gevraagd!! Hoe leuk!!! Nou moeten jullie er zelf ook nog even bij staan dat wij een foto maken? De aanstaande bruid was niet meer te houden van alle energie dus ja graag en ook nog een spring foto waar de aanstaande bruidegom het nog niet helemaal mee eens was haha maar toch deed. De wandeltocht verliep voor de rest vrij rustig wel een hele loop en onderweg nog op een strandje wat gegeten kwamen mam en Suuz voorbij in de kajak! Leuk!! Weer door nog een paar keer afgeslagen naar mooie uitzichtpunten en rond 1 uur waren we op onze eind bestemming! Toen was het wachten op mam en Suuz. Die kwamen ff over 2e ook op het strand aan. Na eerst 2 uur te kajakken een lunch en toen nog ff ruim een uurtje wandelen. Toen lekker op het strand bijgekomen en met de watertaxi terug! Wat nog een hele beleving was, want de zee was nogal ruig. Dus met hele grote golven en dan toch een redelijk klein bootje, maar wel een ervaren bestuurster! Na een half uur stond er bij de haven een mooie ford (trekker) voor ons klaar met een mooie boot trailer. Boot erop gezet en nog even 5 minuten terwijl wij nog op de boot zitten over de weg naar de overnachtingsplaats van de boot. Vanuit daar moesten we maar even terug lopen naar de auto, maar kwamen we wel langs onze koffie man voor het ijsje! Zijn vrouw was deze keer ook aanwezig en ze hadden allebei een op elkaar afgestemde outfit aan :). Het ijsje werd vers gemaakt/gemixt van vanille ijs met vers fruit! Lekkerrrrrr!!!! Zondag was weer een auto dag van Nelson naar de Pancake Rocks! Iets wat ik helaas al wel had gezien de vorige keer, maar gelukkig nog steeds heel mooi is en helemaal niet erg om 2x te zien! Maak daar maar 3x van want de volgende ochtend was het veel mooier weer (als in blauwe lucht en weinig wolkjes) dus nog een keer naar de mooie Pancake Rocks! Daarna door naar Franz Josef onderweg nog een stop bij een soort van wild life park zoals ze dat zelf noemde met uitzicht punten boven de bomen. We raken daarna wat meer naar het zuiden van het zuidereiland en je kan echt merken dat het wat kouder wordt. Schijnt de zon dan is een korte broek wel oké, maar is die weg dan heb je graag een lange broek aan met een vest. In Franz Josef nog naar de spa geweest. Heerlijk badderen in een badje van 38 graden :). De volgende ochtend naar de Franz Josef Glacier gewandeld, 4 jaar geleden ben ik erheen gevlogen met de helikopter en nu een wandeltocht gedaan, nu was het er sowieso te bewolkt voor waardoor we überhaupt maar 1 helikopter hebben zien over vliegen. De wandeltocht was in totaal 1,5 uur (voor heen en weer samen) dus eigenlijk een heerlijke ochtendwandeling! In de middag naar Wanaka gereden waar we onderweg nog een stop hebben gemaakt bij de blue pools waar het water helemaal mooi blauw zag en van de brug over de rivier mensen het water in sprongen!!! Het water was trouwens wel gesmolten glacier water en dus gewoon kouddd. In Wanaka zelf is Puzzle world waar je overal voor de gek word gehouden met optische bedrogen, een kamer met een schuine vloer van 15 graden waar een bal omhoog gaat in plaats van naar beneden en een heeeeeel groot doolhof!!! Super gaaf! Daarna door naar Queenstown voor een fergburger! Op mijn advies want die had ik de vorige keer ook al gehad en deze zijn echt super lekker!!!! Kleine 45 minuten wachten maar dan heb je ook wel wat! (niet alleen het maken maar er staat ook serieus een rij!) Die avond sliepen we in Te Anau waar papa de volgende dag jarig was duss slingers toeters en kaarsjes ingeslagen voor morgen. Bij het ontbijt slingertje erbij en toetertjes heel feest. De rest van de dag langs Lake Te Anau gefietst alleen was de jarige job te sterk voor het fietsje waardoor hij de hele ketting had stuk gemaakt van de fiets! Gelukkig gebeurde dit pas aan het einde van de prachtige fiets rit waardoor suuz en ik hem nog terug naar het verhuurbedrijf konden slepen :). Daarna lekker uiteten geweest en geklaverjast wat een verjaardag. De dag erna op naar Doubtful Sound! Vroeg ging de wekker en eigenlijk telde het nog steeds als paps verjaardag omdat hij ‘s ochtend in Nederland nog steeds jarig was. Om 8 uur moesten we inchecken bij de boot. De eerste boot van vandaag, deze bracht ons over Lake Manapouri, daarna met de bus voor een uurtje een grote berg over en daar waren we eindelijk bij Doubtful Sound een hele mooie adembenemende boottocht van ongeveer 2/3 uur!! Onderweg een adembenemend uitzicht van bergen en helder water we hadden ook geluk met 1 van de weinige wolk loze dagen die daar zijn met een te mooie blauwe lucht door de Doubtful Sound heen! Aan het einde gekomen kwam de Holland-Amerika lijn boot ons tegemoet en zagen we op een hele grote rots allemaal zeehonden en ook nog baby zeehonden!!! Op de terugweg volgens mij wel een andere route dan de heen reis hebben we nog 5 minuten helemaal stil gelegen. Iedereen op de boot stil en de motoren van de boot ook uit, dan pas hoor je hoe mooi de natuur daar is! Je hoort alle vogels fluiten en de watervallen! En het is er zooo mooi!!!! Helaas helaas was deze mooie boottocht ook een keer afgelopen en moesten we weer met de bus en de boot mee terug naar de auto op naar Gore!

Vlakbij Gore op een klein half uur rijden ligt Edendale en daar weer 5 minuten van rijden ligt Triflor BV. Want Zaterdag was het de dag waar papa stiekem voor naar Nieuw-Zeeland is gekomen, een bezoek aan een bloembollen bedrijf in Nieuw-Zeeland. We werden rondgeleid door Ruud en Erik. Ruud deed het gedeelte door de schuur en Erik op het land. Maar wat gaaf is dat. Een enorm groot bedrijf en een hele groep Nederlanders die voor 2 a 3 maanden overkomen vanuit Nederland om in deze drukke tijd te helpen op het bedrijf. Hier is het namelijk nu zomer en dat betekent rooien, spoelen, drogen, pellen en klaarmaken voor transport wat grotendeels allemaal naar Amerika gaat. En alles lijkt wel heel soepel te gaan daar. Iedereen heeft zijn eigen taken en eigen trekkers/heftrucks. Heel interessant om dit allemaal te zien. Daarna zijn we doorgereden naar Dunedin waar we ‘s avonds naar sandfly bay zijn gegaan om zeeleeuwen en opnieuw pinguïns te spotten. Sandfly bay konden ze vandaag beter zandstorm bay noemen want we werden er gewoon gezandstraald! Maar desondanks wel heel veel zeeleeuwen gezien en bijna op gestaan. Af en toe lijken ze gewoon op een steen naast al die andere stenen. Later nog 1 pinguïn in het water gespot maar nog niet echt goed. Suuz wou nog een keer bij de opgang van het strand bij het water kijken of daar echt geen pinguïns zijn dus pap en mam alvast door het losse zand omhoog en wij nog een keer kijken. En jahoor we hadden heeel veeel geluk!!! Op de terug weg langs het water naar de opgang zag ik ineens wat staan in het water en jahoor een pinguïn wij rennend eropaf dat schrok hem waarschijnlijk af want hij ging weer terug het water in… waardoor wij stil bleven staan en gelukkig kwam hij terug nog een keer staand in het water bijna omver geduwd door een golf en zelfs later surfend door de golf!!!!! Zooo cool!! Zondag op naar Lake Tekapo waar we beginnen bij Moeroki Boulders zeg maar grote ronde keien op het strand. Kei gaaf! In Lake Tekapo nog even gezwommen in een veeeeeelste koude lake!! En lekker op het soort van strand gelegen :). Vandaag met nog een paar stops bij een uitzichtpunt op een berg, een kerkje en in Geraldine een klein plaatsje onderweg naar Christchurch gereden waar we nog de gondel naar een mooi uitzichtpunt hebben genomen. Morgen richting de Picton waar we de 17e de boot nemen naar het noordereiland!

Xx ing

• 15 Januari 2018 - 11:41

Oma Romar.:

Ik heb weer genoten van je geweldig mooie verslag!
    Wat genieten jullie met z'n 4 en van deze vakantie en dat ik het allemaal van hier mee beleef is fantastisch!

• 15 Januari 2018 - 15:04

Leo V/d Berg:

wat hebben jullie het weer mooi voor elkaar leuk om dit allemaal te lezen veel plezier daar verder maar dat gaat wel lukken

• 15 Januari 2018 - 16:10

Ageeth:

Hey Ingrid.
    Wat weer een mooi lang verslag.
    Hier vandaag een saaie dag qua weer, het is zeg maar niet licht geworden, regen en ook meer wind, dus geniet maar lekker van dat zonnetje.
    Groetjes aan iedereen, en geniet, dahag

• 16 Januari 2018 - 17:42

Ageeth:

Hey Ingrid, wat een lang maar mooi verslag zeg.
    Ik ben weer helemaal op de hoogte.
    Tot de volgende keer.