R2 on tour - Reisverslag uit Kalgoorlie, Australië van Ingrid Romar - WaarBenJij.nu R2 on tour - Reisverslag uit Kalgoorlie, Australië van Ingrid Romar - WaarBenJij.nu

R2 on tour

Blijf op de hoogte en volg Ingrid

11 Februari 2018 | Australië, Kalgoorlie

Onze eerste camping hebben we geboekt in Fremantle niet heel ver van Perth af, eerder een soort buitenwijk van Perth, en vanuit daar gaan we door naar Gracetown. Onze eerste stop is in Bunbury voor de lunch en daarna in Busselton waar we met een treintje over een pier naar een Underwater observatory gaan. De trein machinist is een gezellig oud mannetje waarmee we het gelijk gezellig hebben. In de Underwater Observatory gaan we met een kleine tour mee naar beneden waar we het mooie koraal kunnen bewonderen dat ze om de observatory heen hebben gecreëerd. Uiteindelijk komen we aan op onze camping in Gracetown en ontmoeten we tijdens het avond eten een Belg die hier al bijna 2 jaar is en straks door gaat naar Nieuw-Zeeland. In de ochtend hebben we een surf les geboekt bij Matt. 2 uur geprobeerd te surfen en gelukkig ook nog een paar keer gestaan! Toen door naar een tentje op advies van Matt voor de lunch. Matt ging ook mee voor een biertje Suuz zelf ook ik hield het gewoon aan een cider :). Pizza erbij en daarna door naar het middag programma in de buurt van Gracetown/Margret River zijn heel veel wijngaarden waar je gratis wijn kan proeven nouja wat een pech. Eerst langs een melk/kaas fabriek waar we hoopte op een soort van rondleiding maar het was meer een shop met daar een aantal kazen/yoghurts die je kon proeven. Ook niet erg. Nog een bak yoghurt mee en door naar een wijngaard voor een wijnproeverij! 4 verschillende geproefd en eigenlijk moesten we ons inhouden niet een hele fles te kopen want ze waren zeker lekker! Als laatste bezochten we nog een chocolade fabriek naja chocolade winkel met een klein beetje proeven. We verbleven weer op dezelfde camping dus terug naar ons vertrouwde plekje waar we een soort van plan voor de komende dagen hebben opgesteld en waar 2 kangoeroes voorbij kwamen huppelen! Het blijven toch hele leuke beestjes zeker in het (soort van) wild! Daarna hebben we met overgebleven spek van de buurman een vogel gevoerd. Als deze geluid maakt is het net alsof er een aap in de bomen zit!
Vanuit Gracetown gingen we door naar het zuiden we hadden kaartjes gekocht voor de Jewel cave en Cape Leeuwin Lighthouse waar we door beide een tour zouden krijgen. In de Jewel cave hadden wel met ze 6e een tour door de cave van een hele enthousiaste vrouw! Alles aan de cave vond ze fantastisch en deelde dit ook graag met ons. Doordat we met een kleine groep waren was dit ook mogelijk. Hierna door naar Cape Leeuwin Lighthouse. Het heet ook echt leeuwin omdat het ontdekt is door een Nederlander die op het schip “De Leeuwin” hierheen gevaren is. Toch best knap dat een Nederlander het meest zuidwestelijke puntje van Australië heeft ontdekt waar dan ook nog eens 2 zeeën samenkomen: de Indische oceaan en de zuidelijke oceaan. Ray nam ons en een meisje uit Engeland mee naar boven in de vuurtoren. Boven stond er een harde wind maar het uitzicht was heel mooi! Vanaf hier kon je ook goed zien waar de 2 zeeën elkaar kruiste! We hadden bedacht in Augusta te gaan slapen het plaatsje bij Cape Leeuwin maar aangezien we vandaag nog wat tijd over hebben rijden we naar een plaatsje verderop om alvast wat kilometers van de rit van morgen af te halen. Dus door naar Nannup. Daar hebben we online een camping gevonden en bij het inchecken merken we dat de vrouw die ons helpt nogal wat Nederlandse woordjes tussen door heeft. En wat blijkt ze is ook Nederlands! Ze probeert enthousiast te zijn maar het straalt er niet helemaal vanaf… maar wij kunnen er wel om lachen. Ondertussen hebben suus en ik zin in cola dus opzoek naar een supermarkt nadat we de camper hebben weggezet. Het is zaterdag middag ongeveer 4 uur en het hele dorpje is muis stil!!!!! Nouja op de krekels na… gelukkig vinden we een shop met cider en cola maar wat is het hier rustig! Gelukkig is er op de camping genoeg te beleven. We facetime met Judith nog even en een van onze buren heeft een soort van rivier kreeftjes gevangen die zijn avondeten zijn. Verder staan er nog 2 Duitsers en 2 Franzen in de keuken tijdens het koken wat het allemaal heel gezellig maakt!
Vanuit Nannup door naar Pemberton waar een Gloucester boom staat waar je in kan klimmen! Ruim 50 meter omhoog! Voordat we omhoog gaan wachten we nog even op een gezin dat naar beneden komt en daarna vertrekken we met 1 Canadese en 2 Duitsers naar boven! En wat een ontzettend mooi gezicht boven de bomen uit! Daarna nog 2 kleine wandelingetjes door het bos gewandeld. Daarna door naar Windy Harbour waar we naar een paar hele mooie uitzichtpunten zijn geweest! Toen door naar Northcliffe om daar een wandeling door het bos te maken waar allemaal kunst in staat en wat ons het meeste aansprak gezichten in bomen. 3 jaar geleden is er een grote brand in het dorp geweest en in de bomen zijn gezichten door een kunstenares gemaakt van de mensen die zijn getroffen door de brand of er mee te maken hebben gehad. Heel indrukwekkend. Daarna door naar de camping in Walpole waar een heel groot springkussen staat!! Vlak bij Walpole staat de Giant Tingle Tree. Hij is een beetje moeilijk te beschrijven maar heel indrukwekkend! Hierna dachten we in Peaceful Bay een lunch te doen. We konden alleen een Fish en Chips winkeltje vinden in het dorpje wat wel 4 straten had dus door richting de Greens Pool. Onderweg zagen we een bordje met toffee factory! Hier op de weg staan de bordjes ongeveer 200 meter met geluk 300 meter voor de afslag. Met iets kleins zoals dit staat het bij de afslag. Dus wij racete voorbij en riepen tegelijk toffee factory en weer rechtsomkeert terug naar die afslag! Weer was het meer een shop maar ze verkochten hier ook hamburgers en liet het nou net lunchtijd te zijn! Wij aan een heerlijke grote burger en door naar de Greens pool. Het water was er niet heel groen maar wel lekker om even in te zwemmen! Daarna door naar de Elephant Rocks. In deze enorme stenen kon je echt olifanten in zien! Best wel gaaf! Hierna door naar de camping in Denmark.
Vanaf hier gingen we door naar Albany. Onderweg zijn we gestopt bij een aantal leuke punten zoals de Natural Bridge, the Gap en bij de Blowholes. Helaas waren de weersomstandigheden van de blowholes niet goed en dus was het een mooie wandeling maar verder niets. Onze 3e stop was bij Stony Hill waar je op hele grote stenen kon klimmen :). Altijd leuk! Daarna nog even bij de Salmon Holes Look out geweest en opzoek naar een camping. We hadden het advies gekregen dat Middelton Beach leuk zou zijn dus daar een camping gevonden. ’s Avonds nog een wereldkampioenschap tafeltennis en poolen gehouden! De volgende ochtend hadden we een lange rit van wel 500 km voor de boeg. Na 1 uur wel een stop bij Porongurup. Probeer dat maar eens uit te spreken! Maar goed daar gingen we een wandeltocht naar de Castle Rock Skywalk doen. Op teenslippers in de folder zag het er niet zo heel moeilijk uit… in Australië hebben ze 5 levels om moeilijkheidsgraad aan te geven van de wandeltocht. Dit was achteraf een level 4 dus een wat moeilijker wandelroute. Ach wel gewoon gered op hele smerige voeten na dan :). Daarna door naar Esperance een lange rit maar zeker de moeite waard er is veel leuks te doen daar! Na een overnachting op een iets matige camping (voor het eerst) gaan we gelijk door naar Lucky Bay daar is het water heel blauw en het zand wit! En dat is ook echt zo!! Ondanks dat het hartstikke bewolkt is… nou maar wel een mooie wandeltocht gemaakt en hopen dat het morgen opklaart zoals ze voorspellen! En jahoor we worden wakker door het felle zonlicht!! Yes! Lekker buiten ontbijten nog een klein stukje lopen van de wandelroute van gister om nog mooiere foto’s te maken met deze keer blauwe lucht en een paar wolkjes maar. Daarna een verfrissende duik en op het strand gelegen. Op dit strand komen ook veel kangoeroes langs en gelukkig ook vandaag. Gister hadden we er ook al een aantal gezien maar nu kwamen ze veel dichterbij zeker wanneer ze door hebben dat je eten bij je hebt (bananenschillen). Ook een beetje misbruikt om hem bij ons te houden maar wat blijven het leuke beestjes! Op het strand stond vandaag ook de koffie wagen die een echte Kangacino maakt! Een cappuccino met maltezers erin!! Nomnomnom. Aan het einde van de dag kwamen er helaas onweer wolken boven het strand en dus werd het tijd om terug te gaan naar Esperance daar verblijven we 2 nachten want wij dachten dat daar nog best veel te beleven was… Helaas viel dat een beetje tegen. In de ochtend gingen we de Great Ocean Drive doen van wel 40 km lang bij een paar hoogte punten gestopt waaronder The Pink Lake die niet meer roze is helaas. Door naar het informatie centrum om te vragen wat we de rest van de dag nog konden doen maar alle hoogte punten hadden we al gehad dus toen maar nog iets donkerder bijkleuren op Twilight Beach :) we hebben tenslotte wel vakantie. Vandaag hebben we een lange rit gehad naar Kalgoorlie een goud stad waar ze een enorme krater hebben die je vanaf de maan kan zien! Tourtje voor morgen geboekt want dat willen we wel eens van dichtbij bekijken!

Xx ing

• 12 Februari 2018 - 09:53

Pa:

Lekker verslag weer Ingrid!

• 12 Februari 2018 - 10:56

Mama:

Ha die Ingrid, o wat lekker om dit allemaal te lezen, jullie genieten volop!! leuk hoor
    Hier hebben we pa zijn verjaardag gevierd erg gezellig smiddags kamer en keuken vol.
    De sokken vond ie erg leuk en wist nergens van, had niets gemerkt daarvan dat jullie ze kochten!! wat een team zijn we ook he?
    een een stukje goud is niet verkeerd!!!:)
    liefs mama XXX

• 14 Februari 2018 - 19:30

Ageeth:

Hey Ing, Wat weer een heerlijk verslag, precies zoals je praat, zonder "enters" ;-) net alsof je gewoon weer even hier bent.
    Mochten jullie een bontgekleurde camper tegenkomen met 3 mannen, dan zou dat zomaar mijn collega kunnen zijn met zijn 2 zoons, zijn oudste is al 9 maanden in Australië en nu is mijn collega met zijn andere zoon dus voor 3 weken naar hem toe.
    Hier de laatste dagen heerlijk licht vriezend weer, ik hou dr van.
    Tot de volgende keer, groetjes aan Suuz.