Jungle en eilanden - Reisverslag uit Kuching, Maleisië van Ingrid Romar - WaarBenJij.nu Jungle en eilanden - Reisverslag uit Kuching, Maleisië van Ingrid Romar - WaarBenJij.nu

Jungle en eilanden

Blijf op de hoogte en volg Ingrid

18 Maart 2016 | Maleisië, Kuching

Na de ochtend in de bus/diep vries te hebben door gebracht deed ik het laatste stukje met de boot. Om 1 uur vertrokken we en om 4 uur kwamen we aan in Taman Negara! Ik zat in de boot naast een Engelsman die vogels spotte dus ik ging gezellig helpen! Als het goed is hebben we een Kingfisher gespot! Eenmaal aangekomen bij de toeristen office gelijk gevraagd of er morgen een tour van 2 dagen en een nacht naar de jungle gaat. Helaas was ik de eerste maar hij schreef mijn naam op en of ik om half 9 terug wou komen ging hij opzoek naar andere mensen en rond vragen bij de andere boeking plaatsen. En inderdaad er hadden 3 andere zich aangemeld dus de volgende dag om half 9 verzamelen. In de tas alleen wat nodig is de rest in de grote backpack want voordat je het park in gaat word alles opgeschreven van wat je mee neemt! Tot je aantal sokken aan toe. In de groep zitten 2 Duitse meiden Saskia en Constanze en de Engelse Max. 2 gidsen Eddy en Alias (naja Alias gaat mee voor de gezelligheid en om in vorm te blijven want volgende week zijn er schoolvakanties dus komen een hoop lokalen die nu al geboekt hebben voor de tour).

We beginnen bij de Canopy Walkway een brug van 600 meter door de jungle heen. Helaas zijn ze de helft ervan aan het controleren/repareren dus nu maar 300 meter lang maar zeker wel heel mooi! Hierna een kleine 2 uur met de boot en dan zijn we bij ons begin punt. Vanaf daar lopen we zoon 8km naar een grot waar we overnachten om het uur hebben we een kleine pauze maar eigenlijk lopen we hartstikke snel! We zij zeg maar goed in vorm haha. Onderweg horen we allemaal vogels en apen en wanneer we bijna bij de grot zijn denken wij een hond... je zou denken wat doet die daar nou dat dachten wij ook later vertelde de gidsen ons dat het eigenlijk een beer was maar dat die een soort gelijk geluid kunnen maken als een hond. Om ons niet bang te maken dus maar even een hond gelaten in plaats van een beer... vertelde ze net voor het slapen... Dus waar denk je als eerste aan als je midden in de nacht wakker word en je hoort een raar geluid?? Juist fuck een beer in de grot!! Nog een keer goed luisteren nee het is gewoon de gids die heerlijk aan het snurken is! Om de beren weg te houden jaaaja.

Na een dus wat euhmm rare nacht op een matje (van een centimeter dik) in een slaapzak zonder kussen de volgende dag weer 8 kilometer lopen tussen door een lunch bij een riviertje waar we allemaal in plonzen. We hebben daar slechts 2,5 uur de tijd om te lunchen wat op een gegeven moment toch op is dus vind Alias verf stenen dat zijn stenen die een kleurtje afgeven en dus worden we helemaal onder geverfd! We drinken voornamelijk water maar in de grot en bij deze stop maken de gidsen ook thee: morteane (mortiene) oftoewel de drugs van de jungle. Tea/thee waar in het theezakje 6 kilo suiker zit verstopt. Dus mierzoete thee maar hoe meer je er van drinkt hoe beter het smaakt. Daarna weer door naar het eind punt. We hadden 1,5 uur de tijd om er te komen toen we er waren hadden we nog 3 kwartier over... Zoooo goed in vorm! (kwam natuurlijk allemaal door de morteane!) Dus wat doe je dan plons je hier ook nog lekker de rivier in toch! Met meer dan 30 graden op de thermometer is dat heerlijk! Door naar een lokaal dorpje waar we uitleg krijgen over de levensstijl daar en we krijgen les in het schieten. Op hun manier! Ehumm op Constranze na zijn we allemaal een vegetariër oftoewel allemaal mis bij het mikken op de teddy beer (was een hartstikke schattige teddybeer die je ook niet eens wou raken). Daarna weer terug naar het dorp.

Savonds was een dorpje verder op een night markt dus daar met ze 6e bij Alias z’n oom super lekker gegeten en daarna wouden we karaoke doen maar helaas de karaoke bar was gesloten... Niet getreurd Eddy heeft karaoke in zijn auto! Dus op de terug weg vol op mee gezongen met de Maleisische liedjes... hoe langer je het probeert te spreken hoe beter het klinkt. De volgende dag door naar Palau Perhentian Kecil een eilandje aan oost kust van Maleisië waar je hele mooie witte stranden en super helder blauw water heb!! Ik reis daar heen samen met Max van de tour en door de gidsen zijn we geadviseerd om naar D’lagoon te gaan! En wat een geluk ze zijn vandaag net open! Samen een kamer delen en de omgeving verkennen. Zonder gids zijn we nergens want naar de andere kant van het eiland voor zonsondergang zoon 5 minuten lopen nemen we al het verkeerde pad... Net 2 dagen in de jungle overleefd zonder kleer scheuren zit ik na dit korte wandelingetje onder de krassen op m’n benen en armen. Nou...

De dag erna doen we vrij weinig ik loop nog een uur over het eiland naar een ander strandje maar voor de rest houden we het bij lezen zonnen en zwemmen vervelend! De dag erna vertrek ik helaas alweer van dit mooie eiland maar op naar het volgende mooie eiland! Voordat je daar eerst bent moet je eerst een bus reis overleven met een chauffeur die de bus elke keer laat stikken wanneer hij weg rijd bij een stoplicht (we kwamen er slechts 600 tegen), die hem halverwege in the middle of nowhere stuk maakt waardoor je een uur aan de kant van de weg staat maar hij hem gelukkig wel weer aan de praat krijgt, en je dan uiteindelijk ergens word gedropt midden op het eiland. Heerlijk we houden ervan!

In George Town een hostel gevonden midden in China Town blijven de leukste buurten! De eerste dag zelf lekker rond gelopen en de 2e dag de hop-on-hop-of bus gepakt. Heerlijk langs alle hoogtepunten van de stad gereden en hier en daar uitgestapt. Veel bijzonders is hier niet echt maar zeker een leuk eiland met een relaxte sfeer. Leuke mensen helemaal de man van mijn hostel. Met zonder tanden moeilijk te verstaan maar staat in alles voor je klaar en is fan van ochtend knuffels die hij aan iedereen uitdeelt in het hostel! Het volgende eiland op mijn lijstje is Langkawi! Op de boot naar het eiland toe ontmoet ik een groep Duitsers waar 1 verdwaalde Fransman tussen zat. Met ze alle een taxi gedeeld naar het hostel (niemand had wat geboekt maar we hadden wel allemaal het zelfde strand in gedachte). Uiteindelijk komen we er achter dat er niet veel hostels zijn maar je kan natuurlijk ook met een groepje een kamer voor 4 personen delen! Dus eindig ik met de Fransman en 2 Duitse meiden op een kamer.

De volgende dag huren we 2 scooters en gaan we met ze 3e op stap. 1 van de 2 Duitse meiden voelt zich niet zo lekker dus blijft thuis. Samen met Katherina en Ceril op pad. Wel handig is dat ik vroeger al scooter gereden heb! Ik stap op en rijd weg alleen of met iemand achterop het maakt me niets uit. Katharina en Ceril hebben beide geen ervaring dus krijgt Ceril eerst les en daarna vertrekken we. Eerst naar een kabel baan die hoog in de bergen gaat en schijnt een waanzinnig uitzicht te hebben. Wij komen er om 1 uur aan en de volgende plekken zijn vrij om 3:45!!! Oké we gaan wel door naar de waterval... Naja ook dat zit niet echt mee want het is het droge seizoen dus weinig water maar wel bovenop een paar pooltjes waar die ook een hoop andere mensen hebben gevonden gezellig! Daarna nog lekker over het eiland gecrost want ja je neemt nooit de zelfde weg terug als heen!

De volgende ochtend word ik al vroeg opgehaald door de teksi! :) Half 8 was het en op naar de boot vandaag een heerlijke reis dag terug naar Kuala Lumpur oftoewel gewoon KL zoals het hier genoemd word! De boot zou er 3 kwartier over horen te doen uiteindelijk deed hij er 5 kwartier over dus moest ik nog half rennen naar het busstation om mijn bus te halen. Ik zat en we vertrokken om 10:30 uiteindelijk waren we om 8 uur savonds in KL!! We zouden rond 5/6 uur aankomen maarja net als overal om 5 uur is er file in de grote steden kan niemand wat aan doen maar dan duurt het gewoon langer. 3 andere westerse toeristen helemaal boos op de chauffeur dat ze veeeelste laat waren. Daar kan die arme man toch ook niets aan doen, het verkeer stond vast en hij probeerde nog een snellere route te vinden maar dat lukte ook niet echt nou dan heeft hij echt zijn best gedaan! Ten tweede je bent in Azië wie is daar ooit optijd!!??!! Geloof dat de buschauffeur het wel aardig van mij vond dat ik wel begrip toonde en dat ook tegen de andere zei, want daarna pakte hij heel lief mijn backpack en hielp hem op mijn rug. Ik door naar het vliegveld voor eten en naar het hostel waar ik 4 uurtje slaap heb kunnen pakken. Heb ik weer kan je nog even 6 uurtjes slapen voordat je vroeg je bed uit moet voor een vlucht kan je niet slapen en lig je 2 uur wakker... heerlijk.

Om 7 uur sochtends ben ik dan naar Kuching, Borneo, Maleisië gevlogen! Ik kreeg heel lief een stoel bij het raam maar naast mij waren beide stoelen leeg en dus ben ik lekker gaan liggen en heb nog wat geslapen! Aangekomen dikke regen!! Hallo dat had ik niet besteld!! Op naar het hostel met de teksi. Eerst kijken wat hier allemaal te beleven valt! Alles is hier minder toeristisch dan in het andere deel van Maleisië maar schijnt soms nog mooier te zijn! We gaan het zien.

xx

  • 18 Maart 2016 - 13:46

    Mama:

    Mooi verhaal maar schrijf even een andere keer nu met de voorbereidingen hutten en Suzz haar verjaardag en de bel gaat doeiiiiiii xx mama

  • 19 Maart 2016 - 15:30

    Tineke:

    Hoi Ingrid
    Wat een prachtig verslag weer deze week ben, echt wel een beetje jaloers op jou
    Zo'n prachtige reis zoveel moois zien ,, en dan ook heerlijk zwemmen, wij gaan met de Pasen. Naar camping duinzoomhoeve!!!het is nog wel erg fris , ik denk winterjas en ijsmuts mee, maar wel genieten natuurlijk van de bollenvelden en de mooie camping liefs uit Enschede

  • 27 Maart 2016 - 09:43

    Sandra De Haan :

    Lieve Ingrid.
    Wat gaaf om te lezen wat je allemaal ziet en meemaakt. Als ik het allemaal zo lees dan denk ik oooh dat wil ik ook:) Leuk dat je deze stap hebt genomen. Geniet er lekker van en nog een mooie verdere reis toegewenst. Xx San

  • 31 Maart 2016 - 10:57

    Ilse Pasveer:

    Hey Ingrid, ook weer heel herkenbaar, Taman Negara, oostkust, Penang en Langkawi. Nog niet veel veranderd in 15 jaar zo te lezen. Nu lekker op Borneo, dat ken ik niet maar lijkt me ook prachtig. Veel plezier daar! Groeten Ilse Pasveer (ook de groetjes van Piet Brommer)

  • 31 Maart 2016 - 11:11

    Ilse Pasveer:

    Hey Ingrid, ook weer heel herkenbaar, Taman Negara, oostkust, Penang en Langkawi. Nog niet veel veranderd in 15 jaar zo te lezen. Zelfs de ijskoude bus is nog hetzelfde. Nu lekker op Borneo, dat ken ik niet maar lijkt me ook prachtig. Veel plezier daar! Groeten Ilse Pasveer (ook de groetjes van Piet Brommer)

  • 03 April 2016 - 23:04

    Oma Romar:

    Hallo Ingrid
    Het is al een poos geleden dat je iets van mij hoorde.maar nu ik deze week een kaart van je kreeg wil ik je daar hartelijk voor bedanken.Zo te lezen beleef je nog steeds van allerlei mooie,leuke dingen in dat verre land.
    Hier gaat het zijn gangetje,ik hoop telkens dat nu eindelijk het wondje aan mijn enkel dicht zal zijn,maar het wordt wel kleiner,maar nee,nog meer geduld dus!3keer in de week komt iemand de wond bekijken en 1 keer krijg ik therapie en om de 14 dagen komt je Moeder me halen om naar het Gemini te gaan en eind deze maand wordt weer een foto gemaakt,nu hoop ik erg dat het bot sterk genoeg is om mijn voet voor 100% te belasten.
    Het was vandaag prachtig,zonnig lenteweer,dus was ik lekker buiten.
    Vanavond kwamen je Ouders kranten ruilen,ze vertelden dat je niet helemaal in orde bent,dus moet je maar lichte kost eten en thee drinken,dat is daar genoeg.Zoals hier de velden vol bloeiende bollen zijn,zo heb je daar de theestruiken,maar minder hectares vermoed ik.Zijn daar ook veel vruchtbomen Ingrid?
    Wat toch toevallig dat je zo nu en dan een bekende ontmoet,er zijn heel wat reislustige mensen.
    Nu Ingrid,ik beleef hier weinig,dus eindig ik met de hartelijke groeten van Oma Romar.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Maleisië, Kuching

Reizen in Azië

Reizen in Azië

Recente Reisverslagen:

03 Juni 2016

Gobi woestijn trip

03 Juni 2016

Trein reizen

19 Mei 2016

中国

07 Mei 2016

Bus, boot, tricycle, taxi, boot en bus

01 Mei 2016

hallo Filipijnen!!
Ingrid

Actief sinds 20 Nov. 2015
Verslag gelezen: 234
Totaal aantal bezoekers 13154

Voorgaande reizen:

25 December 2017 - 03 Januari 2019

Austalie/Nieuw Zeeland

16 November 2015 - 20 November 2016

Reizen in Azië

20 November 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: