Gobi woestijn trip - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Ingrid Romar - WaarBenJij.nu Gobi woestijn trip - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Ingrid Romar - WaarBenJij.nu

Gobi woestijn trip

Blijf op de hoogte en volg Ingrid

03 Juni 2016 | Mongolië, Ulaanbaatar

Sochtends vroeg om 8 uur vertrokken we met ze 4e naar een tank station waar de andere ook zouden komen om ons op te pikken. Samen met Julia en Simon (koppel uit Zwitserland) en Harvey (Canada) de auto in. Wat leidde dat we veeeeel te zwaar waren voor het autootje dus halverwege kwam een vriend van de chauffeur ons tegemoet en moesten we splitsen. Bij het tank station aangekomen kennis gemaakt met de andere groep. In die groep zat ook Matt (australie) die ik al ontmoet had in Beijing! Hoe leuk is dat. verder in de groep zaten: Issabelle en Caroline (zusjes uit Duitsland), Sara en Hrvoje/pablo (koppel uit Kroatie) en Kalle (Finland). Samen met Matt, Caroline, Isabelle en Kalle zit ik in een busje en de rest in een ander busje. Vandaag een lange reis dag naar de Gobi woestijn onderweg stops om paarden en kamelen te zien. Leuk weetje een Mongoolse kameel heeft 2 bulten! Een stop in de geboorte stad van onze tour man Deska voor de lunch. Aangekomen in de woestijn off road gereden wat behoorlijk hobbelde. En uiteindelijk kwamen we aan bij de Withe Stupa. Ontzettend mooi gebergte midden in de woestijn met verschillende kleuren bruin/rood.

Daarna door naar de slaap plaats. Bij de Mongoolse nomaden midden in the middle of nowhere. Serieus the middle of nowhere want maakte niet uit waar je keek overal was niets. We sliepen in een ger. Een soort tent waar de nomaden ook in slapen. Bij aankomst bij de nomaden kregen we geitenmelkthee en een koekje (naja droog brood meer). In onze ger kwam Deska langs of we al vragen hadden. Maar natuurlijk: wij hebben een bed is dat normaal? Nee de nomaden slapen zelf op de grond. verplaatsen ze vaak? Alleen wanneer het vee geen eten meer heeft. Wat eten ne nomaden? Van 1 schaap kan een familie bestaand uit 5 personen een maand leven (ze eten letterlijk alles behalve de poep) en meer. Het avond eten was noodels met kamelen vlees. En daarna de zonsondergang bekeken. Na 10e is de zon weg maar is het nog steeds licht rond 11e verschenen eindelijk de eerste sterren en middernacht was het een van de mooiste sterren hemel ever!

Dag 2 sochtends vroeg op en voor de lunch hadden we geit. En uit eindelijk kwamen we aan bij Yol Valley en Three Beaties of Gobi. Na een klein stukje lopen vind je daar sneeuw in de woestijn!!!! En hoe bijzonder is dat! En jawel wat krijg je met sneeuw dat je gaat klieren en uiteindelijk hadden Matt, Deska en ik een heus sneeuw gevecht! Het was er warm we liepen in ons T-shirtje dus maakte het niet veel uit. Door naar stop 2 waar ook weer sneeuw was en een kudde yeks! (harige koeien). Na de noodel soep kwam alle wodka flessen uit de tassen en tot laat gezellig samen gezeten.

Dag 3 begon heel leuk want na het ontbijt en alles te hebben ingepakt net m'n tas achterin gegooid dacht de auto er vandoor te gaan.... pardon (hij stond op een heuvel en de rem zat er niet goed op waarschijnlijk). Maar daar was held Matt en die stond dicht bij en dook de auto in. Nou komt Matt uit Australië en zit daar het stuur aan de andere kant dan bij deze bus. hij heeft zoon beetje alle pandalen in gedrukt toen hij er half in lag de chauffeur sprong er aan de goede kant in en samen stopen ze het busje! Ging toch bijna m'n tas er vandoor :). Door voor de volgende rit een lunch tussen de bergen en koeien en door naar de zand duinen van Khongor!!! Daar aangekomen eerst een ritje op een Mongoolse kameel en daarna de zand duinen beklimmen! Wat een klim!! En wat waren we blij dat we eindelijk boven waren. Het was meer los dan vast zand en je gleed overal weg maar we hebben het wel mooi gehaald! En overal zand als souvenir! Als avond eten kregen we een echte Mongoolse bbq! In de ger van het gezin. Opa was zo blij dat we er waren dat we allemaal een shot wodka kregen als dank. En daarna opende hij het vragen vuur aan ons waar we vandaan kwamen, wat we deden en waarom we hier waren. Onze gidsen als tolk heel leuk en gezellig! Daarna zijn we in onze eigen gers verder gegaan met de wodka want dat hoort bij de cultuur hier. Haha.

De eerste stop op dag 4 was een douche stop!!!!! Heeeeerlijk!!! Al trek je daarna wel weer gewoon dezelfde vieze kleren aan maargoed. Door naar de overnachting plek. We rijden elke dag zoon 5 tot 7 uur off road!!! Alles zit door de war in het systeem na zoon rit. De overnachting plek is een klein toeristen kamp met 10 gers en een normaal toilet!!!! Wat kan je daar blij van worden!!! Een was bak met zeep!!!! Om je handen in te wassen luxe. En een kleine rit naar de Fleming Cliffs! Zeker heel gaaf! Savonds Mongoolse vegetarische dumplings gegeten en uiteraard weer wodka. Dit keer zaten we buiten en deden we het spelletje chinees fluisteren naja het spelletje heeft miljoenen verschillende namen maar waar het op neer komt is dat de eerste iets fluistert tegen degenen naast hem en dat gaat de hele groep rond en de laatste heeft een totaal andere zin dan waarmee je begon.

Voor dag 5 weer een lange rit met een stop bij een radio/radar station waar ze het lucht verkeer in gaten houden. Het is niet druk want de 2 mannen komen gelijk naar buiten voor een praatje met Deska en de chauffeur Ohki. En jawel zij krijgen het voor elkaar dat we naar binnen mogen!! Hoe gaaf. En laat er nog ook nog eens net een KLM vliegtuig over vliegen! Voor de lunch break zouden we de andere bus zien bij een huisje in the middle of nowhere maar na een uur wachten waren ze er nog steeds niet. Briefje achter gelaten voor ze en dan maar door. Wel vervelend wat zij hadden de lunch bij zich. Dat houd in het eten en het gas fornuis waarop ze kookte. Mar gelukkig na een klein stukje rijden kwamen we ze al tegen en hadden ze nog een beetje lunch over jeeej!! Daarna door naar een tempel... wat er over was van de tempel dan. In 1939 is zoon 90% van de tempel verwoest en zijn er meer dan 1000 monniken die er leefde vermoord. Ze hebben er een klein museum gebouwd die vol staat met dingen die ze nog konden vinden na de verwoesting. Niet ver daar vandaan een kleine berg beklommen met steen tekeningen die volgens Deska zoon 8000/10000 jaar oud zijn. Door naar de Nomaden familie die nieuw waren met toeristen. Ze hadden maar 1 ger voor ons 10en en 3 bedden erin. Dus op de traditionele manier op de grond/tapijt slapen. Na de noodel soep die niet heel erg vulde dus alle chips en koekjes werden aangevallen de nodige wodka weer naar binnen gewerkt sliepen er uiteindelijk 4 op de grond en in elk bed 2 personen.

Op dag 6 veranderde de weg haverwege in asfalt!! Heeeerlijk minder gehobbel!!! En door naar 2 museums en een uitzicht punt. De eerste stop bij Karakorum City met daarin een soort van museum, het uitzicht punt en het 2e museum. En naar een ger kamp. Weer iets meer toeristisch en een Wi-Fi spot. In de auto draait de chauffeur vaak muziek en allemaal lokaal muziek. Net heel veel is goed maar sommige liedjes zijn wel heel leuk! Die downloaden en afspelen op de speaker. Ook krijgen we een muzikale show van 2 oudere mannen met traditionele instrumenten. Op dag 7 op weg naar de paardenfarm!! Waar we mogen paardrijden! Al ruim 6 maanden niet meer gedaan dus zin in!! Vandaag maar een stukje off road en we belanden bij een hele leuke familie.

In de middag vermaken we onszelf met kaarten, een super mooie rit door de bergen van Mongolië te paard en voetballen!! Deska wist al dat ik kon paard rijden en had dat tegen de paarden man gezegd en na 1 spring foto was hij overtuigd dat ik mijn eigen paard wel kon besturen. (paard paard naja pony meer met mijn lange spaghetti beentjes kon ik bijna zelf mee lopen) Matt, Caroline en Isabelle gingen ook mee op tour! Savonds na het eten met het gezin wodka gedronken en we hadden een heuse party in de ger. Muziek aan en dansen met de lokale familie, gidsen en chauffeurs. Gezellig!! De volgende ochtend was er misschien toch iets niet goed gegaan met het eten. Iedereen was ziek behalve de vegetariërs en ik. Kalle was al een paar dagen niet helemaal lekker, Issabelle gister al niet, Matt was savonds niet helemaal lekker en vandaag kwamen Pablo en Caroline er ook bij. Kan niet alleen van de wodka komen dachten wij zelf. De weg naar hustai nationaal park duurde voor hun ook lang en zelfs nog een stuk off road maakt het niet allemaal makkelijker. In hustai nationaal park hadden we een lunch en hebben we wilde paarden gespot!

Daarna alweer terug naar Ulaanbaatar jammer genoeg. In het hostel eerst een douche en alle kleren in de was want we roken niet echt bepaald lekker zeg maar. Na een nacht op een zachte en comfortabel bed word je weer heeerlijk wakker!! De tour was geweldig!! Super gaaf!!! Ook hebben we onderweg allemaal onze Mongoolse bijnaam gekregen de mijne is Navchaa zo ben ik de afgelopen dagen door Deska ook aan gesproken. Ook een paar basis zinnen zoals: hallo, bedankt, hoe gaat het kan ik nu in het Mongools zeggen. Matt gaat hierna door naar Rusland en Russisch en Mongools is hetzelfde verschil als Nederlands en Duits dus ook een paar Russische woordjes geleerd kan ooit nog van pas komen misschien.

Vandaag is een echt bij kom dag want morgen heb ik een lange reis dag voor de boeg. In de ochtend vlieg ik eerst naar Beijing terug waar de trein er 27 uur over doet heeft het vliegtuig slechts 2 uur nodig. En dan een 11 uur durende vlucht naar Engeland. Bijna thuis!

xx

• 03 Juni 2016 - 23:12

Mama:

Een prachtige trip dus, leuk de verhalen lezen met de leuke foto's die je naar huis appt krijgen we een aardig beeld. En we hebben heerlijke weer ff ge ft.
    en ik lees bijna weer thuis, ook daar weer zin in? ik hoop het want ok zou je graag weer willen vasthouden:)
    maar je hebt weer een hoop beleefd. Suzan vanavond weg gebracht naar Indian Summer festival en straks weer ophalen de dames ze slapen hier vanavond, ook weer gezellig.
    Zojuist even koffie en thee met taart op de camping gedronken, Tineke had een heerlijke taart gemaakt.
    zo nog ff zitten en dan weer Suuz ophalen tot de volgende keer slaap lekker en een goede reis naar London
    liefs mama XXX