watervallen en tempels - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Ingrid Romar - WaarBenJij.nu watervallen en tempels - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Ingrid Romar - WaarBenJij.nu

watervallen en tempels

Blijf op de hoogte en volg Ingrid

19 Februari 2016 | Laos, Luang Prabang

Van Don Det een kleine busreis naar Pakse waar Myrte en ik Louise ontmoeten. Zij komt uit de UK en reist net als wij alleen. De dorms zijn vol maar met z’n 3e een kamer delen is net zo voordelig dus doen we dat. de volgende dag huren we 2 scooters, Myrte en ik samen op een en Louise alleen. Op naar Tad Lo 90 km verder op. In Tad Lo zijn 3 hele mooie watervallen en het guesthouse mamapap heeft de goedkoopste dorm allertijden! Een 2 persoons bed kost 25.000 kip (1100 kippies is €1,-) en dan delen door 2 is zo’n €1,25 pp. Daarvoor heb je een dik 2 persoonsbed op de grond en een gat in de grond als toilet maar dat kom je wel vaker tegen dus worden we daar ook al handiger in!

Op naar de watervallen! Bij de eerste aangekomen horen we dat er over een half uur olifanten komen die daar in het water gewassen gaan worden. Nou daar wachten we dus mooi ff op! 2 grote olifanten kwamen en een voor een het water in. Koppie onder en eruit de verzorgers hier en daar nog wat poetsen leuk om te zien! Door naar de volgende niet heel ver verder op. De weg ernaartoe was 2 bamboestokken over stenen heen maar de waterval was ook zeker mooi. Daarna terug naar het hostels want het begon al donker te worden. Dat betekent dat het bijna 6 uur is en dus etenstijd. Voordat we ons eten hadden was het 8 uur dus niet verkeerd dat we op tijd bestelden....

Na een koude nacht, ik geloof dat het rond de 14 graden was brrrrr, eerst opwarmen in het zonnetje met ontbijt en door naar de volgende waterval. De route ernaartoe was lekker off road en we hadden een waanzinnig uitzicht maar de waterval stelde zelf niet heel veel voor. Waarschijnlijk omdat we buiten het regen seizoen zitten en er niet veel regen is gevallen de afgelopen tijd. Door naar de volgende watervallen nemen we tussendoor afscheid van Louise die een groter rondje van 4 dagen gaat rijden. Samen met Myrte door naar de 3 andere watervallen waar gelukkig wel genoeg water is! Rond half 6 rijden we op de laatste druppel benzine Pakse weer in en rijden we de scooter weer terug naar het verhuurbedrijf. Zoals pap het zou zeggen: op de geur van benzine reed de sooter nog :). Gelukkig had de bus voor vanavond naar Vientiane, de hoofdstad van Laos, nog plaats dus die snel geboekt. Nog even snel avondeten naar binnen proppen en naar de bushalte. In de bus komen we Lauren en Daven weer tegen, hoe leuk!!!

Na een onrustig nachtje samen met Myrte in een 1persoons bed in een bus te hebben geslapen (ook schijnen we een uur lang stil aan de kant van de weg hebben gestaan wegens pech wat niet heel raar is voor een bus waarvan de deur al dicht gemaakt moest worden met een touwtje...) aangekomen in Vientiane. Samen met Myrte, Lauren, Daven en Jay (ontmoet in de bus) opzoek naar een hostel. Daarna ontbijt, opfrissen en de culturele bezienswaardigheden in de hoofdstad bezoeken! De Pha That Luang, een boeddhistische stoepa en het symbool van Laos met daarin een enorme gouden liggende buddha! Onderweg kwamen we nog langs de Patuxai en dan heb je de beste wel gehad! Terug in het hostel waar ook een zwembad is, willen we gaan zwemmen... jammer genoeg was het zwembad al een tijdje niet schoon gemaakt en had het dus groen water...

De volgende dag hadden Lauren en Daven een vlucht naar Beijing en gingen Myrte, Jay en ik samen naar Vang Vieng met de bus. na een klein stukje lopen vinden we een hostel waar nog een plekje vrij was. Smiddags op naar het uitzichtpunt en jawel op mn teenslippers dacht ik... Springen van steen naar steen omhoog is niet echt comfortabel kan ik je vertellen maar het uitzicht was zeker de moeite waard! De nacht was een aparte nacht; om half 9 werd al 1 kamergenoot dronken binnen gebracht en lag lekker te snurken. Midden in de nacht werd ik wakker omdat die ongelovelijke lul gewoon voor mijn bed tegen mijn kluisje aan stond te piesen!!! Gatver de gatver , iel iel iel.

Als je in Vang Vieng bent moet je toch echt wel tuben. In Don Det hebben we dat ook al gedaan maar hier is het echt the place to be for tuben! Dus sochtends een tub gehuurd en met de tuktuk 3 a 4 km verderop bij een bar aan de mekong gedropt. Tuben in Vang Vieng is meer met je band van bar naar bar tuben en dronken worden midden op de dag. Helaas helaas namen teveel toeristen teveel alcohol waardoor ze verdronken en waarom de regering in Laos nu heeft gezegd: geen alcohol meer en tuben tegelijk. De lokalen waaren het daar wat minder mee eens dus een middenweg: 2 barren zijn nog open en de rest is wel gesloten. Dit houdt in dat voordat je het water in gaat je in bar 1 al een waterballonnen gevecht hebt gehad, bierpong heb gespeeld of een van de andere spelletjes die de bar organiseerde! En dus al redelijk aangeschoten bent als je leuk mee doet. Vervolgens ga je naar bar 2 nog geen 5 minuten dobberen verderop. Daar staat de helft al redelijk aangeschoten te dansen op de muziek, je kan er een modder bad nemen en voetballen.

Rond 3 uur vertrekken wij weer bij bar 2 vandaan. In Vang Vieng heb je heel veel bergen en als de zon eenmaal achter de bergen is word het dan toch wel een beetje koud dus voor 5 wil je weer terug zijn. En die 2 uur hebben we wel nodig! Met een hele groep ik denk wel rond de 15 mensen lekker dobberen en zingen haha gezellig! Het laatste stukje omdat de zon al bijna verdween gesmokkeld met de tuktuk. Band weer terug ingeleverd en een broodje bij een van de vele kraampjes gehaald lekker lekker lekker!! Daarna douchen en poolen in het hostel (daar word ik ooit nog eens goed in!)

Na een dag totaal relaxen in Vang Vieng zijn Myrte, Jay, Cal en ik naar Luang Prabang vertrokken. Jaja op valentijnsdag in een mini van op de bladveren hoe romantisch wil je het krijgen! Na 4 uur lang haarspeld bochten en alle hobbels te hebben overtroffen komen we aan in Luang Prabang. Op naar het hostel en de stad verkennen. Daar eindigen we in de bar Utopia waar Myrte, Jay en ik mee doen met 3 potjes beachvollybal (nee er is geen strand hier maar wel een veld met een hoop zand en een vollybalnet :)). De volgende ochtend gaan Myrte en Cal eerst hun visum regelen voor Vietnam en daarna vertrekken we met ze 4 richting alle tempels in de stad! Want zoals het op internet staat ‘’Luang Prabang is een van de best bewaarde steden van Azie. In de hele stad vind je oude gebouwen en tempels die bijna allemaal nog authentiek en in goede staat zijn. In en rondom de stad leven bijzonder veel monniken. Vanwege de vele tempels in Luang Prabang waar de monniken wonen en studeren krijgt de stad automatisch een relaxte sfeer die zo goed bij Laos past.’’ En daar is geen woord van gelogen! Monniken op bijna elke straat hoek, om 4 uur klinkt elke dag het ‘’rhythmic beat of te monks’’. Midden in de stad een heuvel (zo kan je het het beste noemen) met daarop een tempel. Maaaaar het aller belangrijkste buddha’s voet!!! Jaa ooh my buddha! Trouwens geen wonder dat die op bloten voeten liep daar want zijn voetstap is zo groot dat en waarschijnlijk geen schoenen voor te verkrijgen waren!

De dag erna naar DE watervallen want deze Kuang Si watervallen behoren tot de mooiste watervallen van Azie! Na de ingang kom je eerst langs Free The Bears. Oftewel een kleine dierentuin waar beren worden opgevangen die ze wilden smokkelen naar China om daar vervolgens van hun maag medicijnen te maken. Daarna door naar de watervallen en die zijn zeker heel mooi!! Super blauw water wat dan weer komt door limestone rocks in het water. In het begin kan je ook zwemmen en later is er een stijle klim helemaal naar boven! Terug naar het begin kan je nog van een boom in het water springen dus dat ook nog even gedaan en terug naar huis.

Morgen op naar de Thaise grens met de slow boot over de mekong voor 2 dagen en 1 nacht (die wel aan land hoor). Vanaf de boot schijn je een ontzettend mooi uitzicht te hebben dus laten we het hopen!

xx

• 19 Februari 2016 - 12:00

Tineke:

Hoi avonturiste

Wat een belevenissen weer prachtig beschreven en genieten omdat allemaal
    Te lezen een hele fijne bootreis en veel plezier groetjes

• 19 Februari 2016 - 13:32

Mama:

Ha die Ingrid, wat weer een verhaal leuk om te lezen... Hier ook erg mooi weer zonnetje schijnt, heerlijk straks effe op de fiets naar het dorp.
    Papa is naar de vaktentoonstelling in Zwaagdijk eventjes bij onze tulp kijken, daarna gaat ie nog kunstmest halen had iets tekort, daarna strooien want er komt helaas weer regen.
    Verder is Sandra jarig en gaan we met de buurtjes naar Zevenkoop, de film ben ik effe kwijt maar dat hoor je later wel. Morgen naar Fiets -wandelbeurs in Utrecht, als ambassadeur van het Noord hollandpad kleine bijeenkomst daarna gaan we door naar Lies en Martin en s avonds naar het feest van Roel.
    Ik heb zojuist B&B geboekt in Deurne daar slapen we en komen we zondag weer thuis dan viert Esmee haar verjaardag s middags dus een druk weekendje zo, maar wel leuk. Suzan komt naar huis, dat is goed kan zij voor de dieren zorgen.
    Oma is erg blij dat ze thuis is, en gaat erg goed. Eten wordt gebracht door eetidee, smaakt goed. verder komt de omring haar helpen met douchen(kan ze al alleen) en wondverzorging. De wond gaat wel vooruit maar heelt nog niet erg, ze heeft nu steunkous.(had een dik been, voet) over 14 dgn weer voor controle naar ziekenhuis.
    Verder nog lekker bezig met reunie school Oudesluis, kortom we vervelen ons niet.
    en vandaag met het mooie weer een aantal kijkers voor de camping gehad, eentje daarvan boekte gelijk voor 3 weken, das mooi.
    tot het volgende verslag, wie weet schrijven er meer een reactie, lijkt me leuk voor jou 3 dikke zoenen van me XXX tot de volgende keer liefs mama

• 20 Februari 2016 - 09:07

Anouk:

Hey Ingrid, wat grappig om te lezen dat je de zelfde plaatsen bezoekt als waar ik zelf ben geweest! De slowboat is inderdaad een mooi tripje, sla alleen van te voren wel wat eten in ;) als je weer in Thailand bent: ga naar Pai! Zeker een aanrader.
    Xxxx