hallo Filipijnen!! - Reisverslag uit El Nido, Filipijnen van Ingrid Romar - WaarBenJij.nu hallo Filipijnen!! - Reisverslag uit El Nido, Filipijnen van Ingrid Romar - WaarBenJij.nu

hallo Filipijnen!!

Blijf op de hoogte en volg Ingrid

01 Mei 2016 | Filipijnen, El Nido

Na een klein vluchtje van 4 uurtjes aangekomen in Manila, Filipijnen. Op naar het hostel die ik op advies van andere had gekregen. Nog steeds niet helemaal fit maar wel een boot geboekt voor een paar dagen later naar Coron. Begin mei zijn er hier verkiezingen. Van alles waar je maar voor kan verzinnen (president, minister, waterschap, landschap, enz) en dus rijden er door de hele stad auto's met muziek op en spandoeken om hun kandidaat te vertegenwoordigen. En overal hangen posters met elke keer een ander gezicht. Door de stad rijden jeeps naja zo noemen zij ze het is meer een kleine bus die van een deel van de stad naar een ander deel van de stad rijd maar je hebt eigenlijk geen idee waar je precies naar toe gaat. De perfecte manier om te verdwalen in Manila! Voor 7 peso word je ergens in the middle of nowhere gedropt en probeer dan maar weer je weg terug te vinden! Haha je ziet wel meer van de stad zo.

Vrijdag dan om half 1 met de boot op naar Coron! Het is een boot ik denk 3x zo groot als je texelse boot en er staan overal stapelbedden. Ook ik heb een bed want de aankomst tijd schijnt jawel half 5 sochtends te zijn! op de boot zijn 2 restaurants een zaal wat we de noordpool noemde omdat het er zo verschrikkelijk koud was maar je kon er wel je telefoon opladen of een spelletje spelen. Ook was er boven op het schip een podium en tafels en stoelen voor het publiek. Later die avond werd daar karaoke gedaan (wat ik hoorde de volgende ochtend is het helemaaaaal niet erg dat ik dat gemist had sommige hadden nog steeds een piep in hun oren haha!! :) ). In de haven ontmoet ik de Canadese Lauren en ga met haar mee naar het hostel wat zij geboekt had en hopen op nog een vrij plekje! Daar om 5 uur aangekomen komen ook de Deense meiden Maria en Emma aan en de Engelse Shenea en Rob. Met ze alle wachten tot dan eindelijk de receptie open ging om 6 uur en gelukkig waren ze als voorbereid op de boot en konden we gelijk naar de drom om nog even verder te slapen! Heerlijk!

De rest van die dag weinig gedaan maar toen ik savonds naar het dak terras ging van het hostel zaten ze allemaal boven en wouden ze morgen met ze alle een boot huren en op eigen houtje eilandhoppen in plaats van met een tour mee te gaan. Of ik mee wil zeker heel graag!! Ook boven zijn de Nederlandse Bas en Rachel waar ik een heerlijk lekker Nederlands gesprek mee heb (afentoe zo fijn). Helaas Rachel vertrekt morgen en Bas had al wel een tour geboekt. Hij probeerde hem nog te annuleren maar dat lukte niet helaas anders hadden ze natuurlijk mee gemogen! Voordat we de volgende ochtend de boot op gingen naar de lokale markt eten inslaan!! Haha weer echt een typische markt in Azië de varkens koppen lagen mooi op tafel te pronken en we vonden zelfs paars/roze eieren!! Ik probeerde er nog achter te komen of ze zo gelegd waren of dat zij ze geschilderd hadden. Maar helaas ben ik er niet achter gekomen.

Door de boot op en naar het eerste punt het strand! Wit zand blauw water en omdat we en andere route namen dan alle andere tours waren we de enige! Heerlijk!! Daarna zijn we door gevaren naar Coral reef waar we heerlijk met ze alle gingen snorkelen. De 3e stop was bij de twin lagoon waar we zoon beetje de enige waren en wauww wat ontzettend mooi is het daar!!! Zooo gaaaaf!!! De laatste stop was Kayangan lake wat helaas heel druk was met chinezen maar dat mocht zeker de pret niet drukken! Op er te komen moesten we even trappen lopen maar het uitzicht was zooooo mooi!! In het hostel kreeg in een berichtje van Evon dat zij in het zelfde hostel zat als mij en toevallig een kamer naast mij! Evon had ik ontmoet ik Borneo, Maleisië en we wisten van elkaar dat we nu allebei in de Filipijnen waren! En wat nog leuker was is dat zij ook morgen wou duiken en ook het open water brevet heeft! Op naar de duik school. Evon had van weer iemand anders gehoord dat 1 scheep wrak zeker de moeite waard was om naar te duiken. Hier in de Filipijnen liggen zoon 10 scheep wrakken die allemaal gebombardeerd zijn in de 2e wereld oorlog. En de meeste zijn Japanse schepen. Om het schip van Evon goed te kunnen zien heb je eigenlijk je Advance nodig. Dat is een extra duik brevet waarbij je tot 40 meter diep mag duiken (ik mag nu tot 18 meter duiken). En het schip de Olympia Maru (het schip wat Evon graag wou zien) ligt tot een diepte van 29.6 meter! Nou komt de duik school met een hele goede oplossing aangezien advance zoon 3/4 dagen duurt om alleen de cursus deep diving te doen en dan leer je de skills om tot 40 meter te mogen duiken! En dat in 1 dag! Naja en de avond ervoor de theorie!

We hebben het er graag voor over om dit mooie gezonken schip te zien! De volgende ochtend op half 8 scherp in het duik kantoor en met een hele groep op naar de boot. Onze instructeur B (Bertha maar je spreekt het op z'n zuid Afrikaans uit wat niet mogelijk is als je er niet vandaan komt..) neemt voor de duik de theorie met ons door en de 3 oefeningen die we onder water moeten doen. Namelijk de SPG vergelijken, kleuren test en rekenen. Rood bestaat helemaal niet op 30 meter diepte dat word een heel lelijk kleurtje groen en geel lijkt ook net groen! Haha heel raar maar wel grappig om te zien! Als rekenen moesten we 3 sommetjes op lossen dat lukte ook nog heel goed! Na de duik waren we ook goed geslaagd voor de deep dive cursus en mogen we nu officieel duiken tot 40 meter! (naja 30 want daaronder is het niet heel verantwoordelijk meer). Op naar het volgende scheep wrak de Morazan Maru! Wat zit er na 71 jaar onder water alweer een mooi koraal op die schepen en wat een vissen wonen er!! We gingen zelfs helemaal in de scheep wraken waardoor de plekken waar de bommen gevallen zijn ook goed konden zien. Afentoe door kleine ruimtes heen om van de ene kamer naar de andere kamer te komen en dan niet je hoofd stoten wauwww gaaf!!!

De laatste duik was in Baracuda lake. Dat is een lake waar het water op sommige plekken wel 39 graden word!!! Halllooo warmm maar gaaaf!!!! Veel vissen leven er niet slechts een paar maar daardoor konen we spelletjes onder water doen! Zoals cliff jumpen naja B kon dat goed Evon en ik bakte er helemaal niets van! Daarna aan de muur klimmen daar waren we wel gelukkig een stuk beter in en daarna het allerrr leukste en vinnen gingen uit en al het lucht uit de BCD en het is net of je op de maan loopt! Als je springt ga je langzaam omhoog en val je ook langzaam naar beneden super grappig!! Er was onder water een tak van steen naar steen. Die tak was als ik op de grond stond op oog hoogte maar als je sprong kon je erop springen en er weer af. Grappig detail als je naast de tak stond was het water warm stond je op de tak was het water koud!! De tak gebruikte we ook als rekstok. Dus op z’n kop aanhangen en koprols maken haha geweldig!! Daarna weer tijd om terug te gaan naar Coron. Daar met een deel van de boot en het hostel gegeten. En optijd te bed! Met ze 6e kunnen we het goed vinden en dus vertrekken we morgen met ze 6e (Maria, Emma, Lauren, Rob en shenea) naar El Nido.

Slechts een kleine 7 uur met de boot die we vol maken met chips eten , muziek luisteren en lezen (en voor mij dit belachelijke lange verhaal opschrijven :) ). Gezellig zo met ze alle en hopelijk is El Nido net zo mooi als alle verhalen!!

xx

• 01 Mei 2016 - 10:26

Mam:

Nu je zit wel heel veel onder water.... ik wist niet dat je zo'n waterrat bent!
    maar klinkt allemaal super leuk, ik denk gewoon top!!
    Hier al lekker druk op de camping, vol en het is hier eindelijk ook mooier weer, ze zitten vandaag zondag allemaal buiten te ontbijten, vorige week waaide je nog zo wat weg, maar dit is beter, voor iedereen.
    zo weer een boeking voor privesanitair.. effe er tussen door. en ga nu de ontbijt tafel in orde maken en straks gaan we naar Judith gezellig! geniet ze verder xxx mama

• 03 Mei 2016 - 09:41

Tineke:

Ze zeggen altijd de onderwater wereld is heel erg mooi maar als ik jou verslag lees
    Is dat meer dan waar wat genieten he
    Het begint hier nu ook beter weer te worden dus wij genieten op de camping
    Heel veel plezier en eet niet te veel chips he