Aapjes en visjes spotten :) - Reisverslag uit Gili Trawangan, Indonesië van Ingrid Romar - WaarBenJij.nu Aapjes en visjes spotten :) - Reisverslag uit Gili Trawangan, Indonesië van Ingrid Romar - WaarBenJij.nu

Aapjes en visjes spotten :)

Blijf op de hoogte en volg Ingrid

04 April 2016 | Indonesië, Gili Trawangan

Gelukkig komt na regen altijd weer zonneschijn en werd het die middag weer droog in Kuching! In het hostel komt Lucy (uit Engeland naja Island of Man) binnen we raken aan de praat en gaan later samen wat eten. Net na het eten wanneer we bijna willen gaan komt er een man op ons af. Ze hebben een weddje gelegd waar wij vandaan komen helaas hadden ze er geen een goed want Nederland hadden ze niet gegokt en Island of man konden ze niet eens. Door naar de bar van het hostel raak ik aan de praat met Tanny en hij wil ons morgen wel naar een plaats brengen waar we misschien wel orang-oetans kunnen spotten!! Jaa graag! Dus de volgende dag om half 9 staat hij keurig op ons te wachten en was het een uurtje rijden naar het park. De orang-oetans daar zijn wild maar rond deze tijd is er weinig fruit in de jungle en komen ze graag naar het park want daar staan de werknemers al klaar met een emmer bananen! Zou ik ook niet overslaan als ik een aapje was. De orang-oetans waren er als een paar dagen niet meer geweest maar we hadden geluk vandaag kwam 1 van de grootste langs voor zijn ontbijt! YES!!! Wat een ontzettend mooie beesten om te zien!!

Hierna zijn we door gereden naar de grens van Indonesie wel naar het plaatsje Serikin waar een lokale markt was. Daar heerlijke sinsasappels gescoord en heel vaak met de lokalen op de foto blijft apart maar wel leuk! Later weer terug naar Kuching. Lucy en ik kunnen het aardig goed vinden en besluiten de volgende dag samen naar Baka Nationaal Park te gaan voor een trekking en weer opzoek naar aapjes. Die kwamen we tegen bij de ingang van het park samen met wilde zwijnen maar onderweg zijn we op veeeeel insecten na geen dieren tegen gekomen helaas. Maar het was zeker een mooie tocht! Die avond hebben we de bus naar Miri gepakt. We begonnen om half 7 savonds en rond 11 sochtends waren we er dan eindelijk! Een kleine 808 km achter de rug. In Miri is vrij weinig op een utizichtpunt met een hele mooie zonsondergang na dan! In het hostel slapen we op de kamer met Mark (australie) en Kimba (canada) die morgen naar Brunei willen gaan voor een dag trip of we mee willen en jaaa dat willen we!

Sochtends om 8 uur werden we opgehaald door de chauffeur na een half uurtje kwamen we aan bij de grens. Stempel uit en stempel in en doorrr na ander half uur waten we er dan ook in de hoofdstad Bandar Seri Begawan! Op naar 2 moskees en royal palace. Lokaal eten uiteraard de nodige souvenirs gekocht. Het eiland is klein maar heeft gewoon zijn eigen geld: Brunei dollar. Daarna door naar Empire hotel een 4,5 sterren hotel. Als je daar een nachtje wil slapen kan je een maand backpacken skippen maar wel super luxe. Door naar de plek waardoor Brunei zooo verschrikkelijk rijk geworden is de plaats waar ze olie vinden! Helaas was dan de dag alweer voorbij en terug naar de grens en naar huis.

Savonds niet veel bijzonders gedaan want de volgende dag vroeg op om het vliegtuig te pakken naar Mulu! Een plekje in de jungle van Borneo en wat een mooie plek is dat wauw!! We sliepen samen in een houten huisje midden in de jungle alle back to basic een tour gedaan met een leuke gids naar de deer cave waar we savonds de vleermuizen uit zagen komen opzoek naar muskietos om op te eten (word ik verschrikkelijk blij van want word ondertussen lek gestoken!!!) Ook kan ik ondertussen door als gids op alle vragen die onze gids had over de jungle kon ik bijna allemaal nettjes beantwoorden! Heb ondertussen ook redelijk wat ervaring opgedaan! Overleven in de jungle is voor mij nu een stuk makkerlijker. De volgende dag naar de wind cave een indrukwekkende grot en we koneen ook nog even zwemmen. Rond zons ondergang richtig een berg niet ver bij ons kametje vandaan daar een kleine klim naar een uitzicht punt over het dorpje Mulu. Mulu heef trouwens een mooie betekenis: M=Miss, U=U, L=Love en U=U dus: miss u love u! De volgende dag door naar de waterval waar we helaas niet konden zwemmen omdat het die avond geregend had en nu veel water was en een te sterke strooming. Toen helaas alweer naar het vliegveld voor de vlucht naar KK (Kota Kinabalu).

Na slechts 50 minutjes vliegen ben je er al en toen hadden we gewoon 2 vluchten in een propellor vliegruig van Malysian Airlines overleefd! Daar kan je blij mee zijn! haha. Op het vliegveld ontmoeten we de Nederlandse Lydia en met ze 3e gaan we opzoek naar een hostel. De rest van de dag de omgeving verkent en ook de dag erna het stadje is niet heeel groot maar we hebben eigenlijk gewoon een relax dag. Savonds nog naar de film geweest ‘’13 hours’’ niet echt een paas film maar zeker interressant. De volgende dag vertrekt helaas Lucy naar KL en gaan Lydia en ik naar Sapi. Een eiland voor KK aan de ene kant is een bommetje van chinezen ontploft maar als je 5 minuten loopt dan kom je op een soort prive strandje waar helemaal nietmand is! Heelijk.

Kom maar op met die visjes! En we hebben ze gezien niet hele bijzondere maar zeker hele mooie! Daarna nog lekker op het strand gelegen en weer terug naar het hostel waar we savonds lekker film gekeken hebben wat een leven. De volgende dag weer lekker relaxen en dinsdag op naar Indonesie! Whoeehoee next countryyy jeeeej en wel gelijk naar Bali! De eerste dag nog een beetje de omgeving verkennen en dag 2 kwam Linda mij ophalen voor een kop koffie! Gezellig iemand uit het dorp iemand bekent na 4 maanden reizen! Ook heeft ze wet goede tips! Altijd handig! De volgende dag ga ik met Kevin een Nederlandse jongen surfen. Hij heeft een scooter gehuurd voor een week op het eiland en neemt mij mee naar een surf spot! We besluiten dat we het gaan redden zonder leraar en huren een surfplank en rennen de zee in! En eigenlijk ging dat zo slecht nog niet!

Volgende dag stond een vlucht naar Lombok gepland alleen was mijn maag die nacht omgedraaid... shittt voel me niet helemaal top. Wel mijn vlucht overleefd maar de dag erna weinig van lombok gezien voornamelijk de hotel kamer... de volgende dag al wel weer een stuk beter en op naar de Gili eilanden. In het hostel onmoet ik Elina uit Finland daar trek ik de rest van de dag mee op en het gaat gelukkig alweer stukken beter helemaal waneer we een plaats tegen komen waat ze bitterballen, vlammetjes en kaassoufle verkopen. Elina heeft in de afgelopen 6 weken in de Filipijnen doorgebracht met onderandere een nederlander en is helemaal in voor bitterballen! Helaas helaas niet meer op voorraad maaaaaar wel een broodje kroket!!!!!! Ingrid weer helemaal beter hoor!!! Nomnomnom lekker lekker.

De Gili eilanden staan toch wel een beetje bekent om duiken en dus de volgende dag gaan we duiken!! Wauw wauw wauw wat is het hier ontzettend mooi!! We gingen naar turtle haven en jawel er waren schildpadden zooooo mooi! En nemo was ook op bezoek samen met duizende andere mooie vissen. Elina heeft me intussen zo gek gemaakt over duiken op de Filipijnen dat ik hier besluit langer te blijven en mijn duik brevet te halen! Laat al die vissen, schildpadden en haaien maar komen ik heb er zin in!!

De introductie dive is alvalst les 1 op naar de volgende duiken en lessen morgen! Het eiland is super mooi klein alles op loop afstand geen scooter voor de verandering te vinden alleen fietsen of paarden (met een wagen uiteraard waar ik een beetje medelijde krijg met de paarden...)

xx

• 04 April 2016 - 19:08

Ageeth:

Hey Ingrid,

Hahaha ga jij je duik "buffet" maar halen!
    Graag een foto van Nemo als je m tegen komt.
    Gelukkig duurde je buikgriep niet zo lang en een kroketje doet wonderen, nomnomnom.
    Hier een paar zonnige dagen gehad, vandaag weer wat regen maar toch wel een lekker zacht weertje.
    Nog ff en Danique gaat voor 6 weken naar Apeldoorn ivm haar stage bij Apenheul, dan wordt t leeg en stil hier door de week maar in t weekend beide kids weer thuis.
    Goede reis verder Ingrid.

• 04 April 2016 - 20:12

Mama:

Ha die Ingrid jij ligt allang te slapen en mijn toetsenbord tikt er rustig oplos..
    Vandaag een wisselende dag qua weer eerst droog en dan regen en nu weer een pracht zonnetje dus even foto's genomen van de mooi bloembollenvelden de narcissen en de hyacinten en nog wat crocussen maar die zijn alweer op zijn retour.
    Vandaag begonnen met Suuz haar kamertje. ze krijgt een nieuw behangetje en een wandje sauzen wordt erg leuk foto's volgen tzt. Gisteren stralende dag, prachtig weer dus heerlijk in de tuin bezig geweest , we hebben een nieuwe schutting in de tuin, je kunt nu wel topless liggen zonnen geen wind en geen pottenkijkers je zit niks meer, nou ja alleen als je sta hoor dan heb je contact met de buiten wereld.
    Heerlijk onze soep met broodje op terras gegeten, daar knapt een mens van op de heerlijke zonnestralen!!! maar dat weet jij natuurlijk allang, jij hebt alleen maar ZON.
    Van het weekend hadden Brugt en Marijke van de pipowagen, je krijgt de groeten, ze vinden het maar knap van je zo lang van huis en hoe ik het had.....
    Morgen middag met Oma voor controle en s morgens voor het Noord hollandpad ff op stap
    en overmorgen naar het Kuitje krijgen we een rondleiding wat daar allemaal te doen is
    veel voor kinderen dus dat kan ik dan vertellen tegen onze gasten , meer bekendheid.
    Veel succes met duiken doe voorzichtig en tot de ft maar weer, met duikbrevet!!
    dikke kus XXX mama

• 06 April 2016 - 07:48

Tineke:

Hoi Ingrid

Na zo'n mooi verslag en mooie belevenissen is het
    Hier wel erg saai terwijl wij genieten van de bollen,
    Die nu bij ons en in Julianadorp volop in bloei staan
    Geniet jij volop van de onderwaterwereld , gaaf zeg
    Dat je een duikbrevet gaat halen, heel veel plezier
    In de prachtige wereld onderwater
    Het was weer een boeiend verslag.
    Heel veel groetjes uit Enschede