Eerste indrukken van Maleisië - Reisverslag uit Cameron Highlands, Maleisië van Ingrid Romar - WaarBenJij.nu Eerste indrukken van Maleisië - Reisverslag uit Cameron Highlands, Maleisië van Ingrid Romar - WaarBenJij.nu

Eerste indrukken van Maleisië

Blijf op de hoogte en volg Ingrid

06 Maart 2016 | Maleisië, Cameron Highlands

En daar ben je dan na een vluchtje van 2 uur in het over verhitte Kuala Lumpur, Maleisië! Met de metro naar de dichtstbijzijnde stop bij het hostel nog 5 minuten lopen en toen was ik er al! Leuk gezellig hostel spullen in de kamer gedropt omgekleed en de opzoek naar de Petronas twin towers. Dat is dan toch echt wel het bekendste hier. Kuala Lumpur is eigenlijk net als Singapore een westerse stad midden in Azië. Overvol met winkelcentrums en ruim 90% merk!! Inclusief het merk prijskaartje! Maar wel alles ontzettend mooi en schoon! Het blijft een stad met teveel auto's en bussen maar je moet echt zoeken naar afval op de grond! Het metro systeem is super simpel je vind er zo je weg in! Wel heb je 4 verschillende lijnen en dus ook 4 verschillende maatschappijen en ook 4 verschillende ticket balies voor de kaartjes/muntjes. Niet 1 grote NS wat wij hebben. Het grote voordeel hiervan is wel dat alle treinen precies optijd zijn! Over 2 minuten en 30 seconden arriveert de volgende trein, nou dan staat hij er ook!

Savonds hebben ze in het park voor de towers een licht/water show super mooi! De volgende dag de stad verder verkennen en naar de caves! We hebben er namelijk nog niet genoeg van! Op het station ontmoet ik Michelle uit Schotland ook alleen en ook onderweg naar de caves! Gezellig, in de eerste cave veel beelden met kleine bordjes uitleg waar we niet veel wijzer van worden dus door naar de volgende. Daar staat een enorme grote gouden buddha voor! De trap op, ik gok dat dit de 280 treden zijn waar het hostel mij over had verteld, met 35 graden een lange broek aan (is verplicht), onderweg omhoog klauterend komen we allemaal brutalen apen tegen die erg van stelen houden. Bij mij hebben ze niets kunnen jatten maar er werd bij andere een zonnebril en flesjes water gejat... De cave is bovenin ontzettend mooi!! Wauw super hoog nog een tempel erin gebouwd ontzettend mooi!! Onderweg weer naar beneden komen we langs de Black Cave eens kijken wat dat is.

Binnen in staat een balie waar je je kan inschrijven voor de tour door de Black Caves. Een hele groep staat al klaar en wij mogen met ze mee! Leuk! Onze gids een jonge man die ontzettend leuk kon vertellen. De cave is gevonden door de Chinezen, naja eerst de vleermuizen en andere beestjes. Maar dat maakte het voor Chinezen juist aantrekkelijk waarom? Nou sommige vleermuizen eten insecten (daar word ik heel blij van want die eten die verschrikkelijke muskieten die mij weer erg lekker vinden..) en je hebt vleermuizen die fruit eten. Daar ging het ze om want zaden word niet verteerd dus poepte ze die weer uit en gebruikte de Chinezen hun poep om op hun eigen land het fruit te verbouwen. Slim! Na de Chinezen kwamen de westerlingen die iets minder slim zijn. Zij wouden namelijk fossielen maar werken ho maar dus wat doe je dan nou dan gooi je een bommetje heb je in 1 keer een heel groot gat en zijn al je fossielen ook weg! Daarna werd de cave open voor toeristen in 1979 vonden ze het ook al leuk om op de muren hun naam te schrijven. In 1980 kwamen de lokalen erachter dat wat er nu gebeurde niet goed was voor de cave dus is hij gesloten geweest van 1980 tot 2011. Nou komen er alleen groepen binnen onder begeleiding van een gids.

De cave is zeer interessant maar er wonen ook dieren in die erg interessant zijn zo heb je de Psechrus Spider. De cave is zoooooooooo donker dat als iedereen z’n lampje uit doet maakt het niet uit of je knipperde of niet het bleef even donker. Terug naar de spin deze spin heeft ook geen lampje dus wat doet deze slimmerik hij maakt gewoon overal webben vliegt er een vlieg in dan vangt hij hem zowiezo! Ook woont er een Trapdoor Spider ook een slimmerik. Deze leeft op de grond en heeft z'n eigen huisje gemaakt om zichzelf te beschermen. Meneer heeft 6 poten en aan elke poot een aparte voelspriet/takje loopt er een beestje overheen loopt hij vliegensvlug naar die voelspriet en dan heb je een maaltijd! Als er nou een heel groot object langs komt wat hij niet kan eten (zoals een mens) heeft hij in zijn huisje nog een nooduitgang en kan hij toch nog optijd weg komen! Ook woont er een soort kakkerlak met enorme lange poten en als deze in een hele lange tijd geen eten vind eet hij gewoon zijn eigen poot of z’n beste vriend... Dan heb je nog Spiny Milipede naja geef het de bijnaam rijst korrel groter is hij niet. Deze meneer vond zijn ogen een beetje overbodig dus heeft hij die niet meer. Hij eet vleermuizen poep. Slaapt veel scharrelt af en toe wat rond maar hoopt meestal op ontbijt op bed oftoewel dat er een vleermuis naast hem poept! (de gids zijn woorden!!) De laatste bewoner, deze vertelde de gids het mooist met zijn fantasie: Flatworm. Deze meneer kan je in 2e delen, dan gaat hij niet dood nee hij repareert zijn eigen lichaam weer. Niet aan elkaar vast maar gewoon weer nieuw dus na 2 weken had onze gids 2 flatworen! Kunnen we een hoop van leren want dan kunnen wij later als je arm eraf is hem er weer aan laten groeien! Misschien moet hij stoppen met films kijken... Eerder had hij het al over tijdreizen bij de stalagmieten. Sommige zijn al eeuwen oud maar ze beginnen ook weer te groeien dus als we over 1000 jaar terug komen kunnen we het verschil zien (met de tijdmachine dus). Super leuke tour dus en ontzettend mooi!

Terug in het centrum had ik in het hostel gehoord dat je tegenover de towes een skybar heb, waar je in tegenstelling tot de towers als je daar naar boven wil rond de 80 ringgit (ala €17,50) betaal en het hier gratis is! Eten en drinken is op beide duur. Wij naar boven verdieping 33 met zwembad tafel gevonden bij het raam en genieten van zonsondergang en het enorm mooie uitzicht. Super mooi over de hele stad en de towers! Drinken en nacho's erbij voor elkaar! Rond half 9 weer naar beneden gegaan de laatste show van water en licht in het park gezien en terug naar het hostel.

De volgende dag toch even wezen shoppen :). Kon het niet laten. Bus ticket gekocht voor morgen naar Melaka meer richting het zuiden. En kom ik erachter dat ook Ankit hier is! Hoe leuk! Savonds spreken we af in de skybar (daar is lady's night dus van 6 tot 11 gratis drankjes voor de lady's!!) Michelle is die ochtend vertrokken maar Ankit neemt 3 vriendinnen mee waar onder 2 Nederlanders. Gezellig!! De volgende ochtend op naar Melaka met een super-de-luxe diepvries bus! Maar na 2 uur waren we er al! Met de bus naar het centrum hostel opgezocht en de stad verkennen er is hier namelijk veel Nederlandse historie zoals the Stadthuys. Ook zal er iets van China zijn want er zijn op dit moment meer Chinezen dan lokalen!!

In het hostel ontmoet ik de Friese Tjitske en wij gaan samen de volgende dag een stads tour doen! Opvallend dingetje alle Chinezen zijn als sneeuw voor de zon verdwenen... opeens stukken rustiger. Melaka is niet zo heel groot en daar komen we achter tijdens de tour. In de stad rijden overal fietsen rond met een karretje ernaast. De eigenaren hebben de fietsen helemaal opgetut met knuffels en doeken waardoor er Frozen en Hello Kitty fietsen overal rijden super grappig! Wij hebben een man met een Frozen fiets de stads tour duur een uur maar we komen er al snel achter dat alles niet ver bij elkaar vandaan ligt.. oftoewel we hadden het makkelijk kunnen lopen maar he nou
hebben we in een Frozen fiets gezeten en een aardig mannetje die ons ook nog veel vertelde over de stad! Savonds nog een maaltijd op de night markt.

De dag erna is een reis dag. Van Melaka naar Kuala Lumpur naar Cameron Highlands. Daar naar het hostel gegaan wat Tjitske had aangeraden en waar gelukkig nog een bedje vrij is! Nu zit ik midden in de de bergen en word het savonds weer gewoon koud. Jaa jaa mag me niet aanstellen in Nederland is het nog kouder maar hier is allemaal wat minder goed geïsoleerd waardoor ik dus met een lange broek, sokken, t-shirt met lange mouwen, een vest en 2 dekens slaap! Brrrrrrr gelukkig is het overdag wel gewoon goed te doen want om 8:45am de volgende dag word ik opgehaald voor de tour. De omgeving ontdekken! De omgeving hier bestaat uit ontzettend veel thee velden en ook veel aardbeien boerderijen. De tour beginnen we met uitzicht over de thee velden, door naar een uitkijk toren, de mossy forest, de vlinder boerderij en als laatste nog een aardbeien boerderij. In de bus met 2 Duitsers en 5 Maleisische leraressen! Gezellig! Eerst dachten we dat ze uit China kwamen en alleen omdat de binnen kwamen eentje iets zei en de andere allemaal tegelijk ‘’ooooooh’’ zeiden! Ook begonnen ze te klappen nadat ik heel even dacht m’n camera kwijt te zijn geraakt maar hij gewoon in een ander vakje in de tas zat... niet slim wel grappig :).

Morgen op naar Taman Negara met bus en boot op aanraden eens kijken of het wat is! Wat trouwens nog wel heel grappig is is de Maleisische taal. Central schrijven ze met een S dus Sentral. Taxi schrijven ze ook zoals je het zegt dus Teksie en camera dan als kamera! Toilet heet hier tandas dat las ik de eerste keer te snel en toen dacht ik dat er tandarts dus stond... :)

xx

• 06 Maart 2016 - 20:13

Mama:

Ha die Ingrid wat een geinig verslag, dat ik s morgens las bij Judith aan de keukentafel.... Waar we zaterdag op tijd heen gingen voor Trekkertrek in AHOY , wat weer een gezellige dag en avond werd en Simply op de eerste plek eindigden.
    en dat we van middag thuis kwamen waren Edwin en Mirjam er met de kids ook weer gezellig.
    En vrijdag zijn we naar de Lentetuin geweest met Suzan die weer erg mooi is. Waar we weer een hoop bekenden tegen kwamen, laat naar huis raakten.
    Van de week het toilet gebouw weer in orde maken, gras maaien want 12 maart komen de eerste gasten weer, hopelijk wordt het weer iets beter....
    Ik heb vorige week een aantal gordijntjes genaaid voor de rode hooiberghutten, in enkele zat het weer er in. dus alle voor bereiding is in volle gang.
    geniet maar lekker verder hg mama met een paar dikke zoenen xxx

• 15 Maart 2016 - 11:19

Ilse Pasveer:

Hey Ingrid, jij kent mij niet en toch lees ik al je verslagen. Ik ben een vriendin van je ouders en de buurvrouw van Piet Brommer. Ik print al je verslagen uit voor hem, hij is er erg blij mee. Op dit verslag wil ik wel even reageren. Onze huwelijksreis was 15 jaar geleden namelijk in Maleisie en de dingen die jij beschrijft hebben wij ook allemaal gezien/gedaan. Zo leuk! Taman Negara is prachtig, echt een aanrader. Verder is de oostkust ook echt het bezoeken waard als je tijd over hebt. Verder zijn wij nog op Penang en Langkawi (om te snorkelen/duiken geweldig) geweest, ook leuk!Veel plezier nog en we genieten op afstand een beetje met je mee. Groeten Ilse Pasveer