Been There Don Det - Reisverslag uit Don Det Tok, Laos van Ingrid Romar - WaarBenJij.nu Been There Don Det - Reisverslag uit Don Det Tok, Laos van Ingrid Romar - WaarBenJij.nu

Been There Don Det

Blijf op de hoogte en volg Ingrid

07 Februari 2016 | Laos, Don Det Tok

Na een kleine busreis van zo'n 3 uurtjes kom ik aan in het wel beloofde kampot! Bij de bushalte ontmoet ik Lauren en Daven en samen gaan we opzoek naar een plek waar we kunnen slapen. Ik vind een hostel, zij een guesthouse 20 meter van elkaar vandaan prima dus. Eerst eten! En daarna hebben we de stad verkend. Kampot is een rustig dorpje waar de Kampot river doorheen stroomt. Onderweg nog een plek gevonden met superlekker ijs!

De volgende dag spreken we af om 9 uur verzamelen en een scooter huren en de omgeving verkennen! Daven voelt zich alleen niet zo lekker dus we besluiten om 10 uur te vertrekken. Dat geeft mij de tijd om m’n was te laten doen (aangezien ik m’n laatste schone onderbroek aan heb en ik toch niet zo'n fan ben om ze binnenste buiten te dragen en verkeerd en om.. :)) Ontbijtje en voor je het weet is het dan alweer 10 uur! Scooter gehuurd en op naar de waterval en het uitzichtpunt. De waterval had een heeel klein beetje water maar was zeker mooi! Onderweg naar het uitzichtpunt konden we opeens niet meer verder maar we hebben gelukkig wel een andere gevonden waar ze een super mooi uitzicht hadden. Terug in Kampot voor de lunch voelt Daven zich helemaal niet lekker dus gaan Lauren en ik samen wat eten en boeken we tickets voor de bus morgen naar Phom Penh. Later die middag hebben we nog een film gekeken en zijn Lauren en ik ook samen in de avond wat gaan eten bij een superleuk restaurant.

Na een goede nacht voelde Daven zich gelukkig weer een stuk beter en wij gaan met ze alle naar Phom Penh. In een mini van.... voor 13 personen (dan zit je al krap) maar we proppen er 14 in... na 3 lange uren eindelijk terug in Phnom Penh! Daar ben ik mijn eerste reis ook al geweest. Mijn plan was om de volgende dag door te reizen naar Laos maar die bus zat de komende 3 dagen vol en zolang wil ik echt niet in Phom Penh blijven dus boek een bus naar Kratie een plaatsje tussen Phom Penh en de grens. Maar eerst nog Royal Palace bekijken, iets wat Lauren en Daven ook al de eerste keer wilden bezoeken maar het was toen gesloten, en ik was er nog helemaal niet geweest! Met 35 graden! Je zweet je een ongeluk, 6 liter water per persoon er door heen maar was zeker de moeite waard! Krijg je toch een beetje een indruk hoe een koning daar leeft en de Angkor Wat in junior uitvoering, super leuk! Rond 10 uur 's avonds werden Lauren en Daven opgehaald voor de busreis naar Siem Reap en ik gauw slapen want om half 7 de volgende dag zou ik worden opgehaald!

Azie, het werelddeel waar nooit iemand optijd is. Ook de bus niet dus word ik pas om 7 uur opgehaald. Had wel een half uur langer kunnen slapen in een comfortabel bed in plaats van de hobbelende bus!! Maargoed we zijn weer onderweg! Onderweg nog een aantal stops onder andere bij een restaurantje waar ze gefrituurde spinnen verkopen... Dacht even aan Herman en Martijn die in ‘’op de proef gesteld’’ wel zoon spinnetje probeerden maar het niet lekker vonden dus laat ik ze lekker liggen! In de bus ontmoet ik Yuval, een meisje uit Israel. Met haar ga ik in Kratie opzoek naar een hostel dat we uiteindelijk vinden. Later die avond zitten we gezellig met een meisje uit de UK en een Kiwi!

Yuval en ik dachten de volgende dag een scooter samen te gaan huren en de omgeving te verkennen en als het lukt de Irrawaddy dolfijn te zien! De Irrawaddy dolfijn is een dolfijnsoort die in de Mekong leeft en met uitsterven word bedreigd in dit leefgebied. Er zijn er minder dan 100 nog in de mekong hier in het noorden van Cambodja en het Zuiden van Laos. Bij het ontbijt willen er meer mensen mee en krijgen we de tip om te gaan fietsen. Er zijn hier geen heuvels en zo krijg je veel meer mee van de kleine mooie dorpjes hier in de omgeving. Uiteindelijk stappen we met ze 5e op de fiets! Yuval, kiwi Sean, amerikaan Tylor en de franse canadeese Adelie. Super gezellig! Met een relax tempo door alle dorpjes wat het is wel 36 graden!! Stop bij een soort tempel. En uiteindelijk 15 kilometer gefietst naar het punt waar we de dolfijnen misschien kunnen spotten. Eerst eten daarna bij de ticket office wil niet iedereen mee omdat andere nog willen kanoen en dan hoop je ze ook te spotten! Uiteindelijk wel met z'n 3en op de boot en kwamen er ook nog 2 fransen want hoe meer mensen hoe meer vreugde en hoe goedkoper de boot is. De boot vertrok pas 1,5 uur later dus eerst naar een lokaal strandje geweest. Naja strand allemaal steigers met afdak en overal hangmatten heerlijk! Helaas moest je daar weer voor betalen maar zwemmen was gratis wat helemaal niet erg was met deze temperaturen. Uur later terug naar de plek waar de booten vertrokken op zoek naar de irrawaddy dolfijnen. En gelukkig waren de irrawaddy dolfijnen zo lief om in de buurt te zijn! Yes!! Deze dolfijnen hebben geen lange neus en de vin bovenop zit verder naar achter, leven in groepen van max 6. En zo gaaf dat we ze gewoon even gespot hebben!!

Daarna de hele reis weer terug inclusief deze keer al zadelpijn! Haha maar wel super leuk met zonsondergang door alle dorpjes crossen 100x hoooooi zeggen tegen alle lokale kinderen, lichtje aan wanneer de zon dan toch eindelijk weg was anders kan je het verschil niet meer zien tussen de berm en de weg. Uiteindelijk allemaal veilig weer terug bij het hostel douchen eten en SLAPEN!

De volgende dag de bus naar Laos gepakt! Woehoee next country zin in! De bus reis duurde niet heel lang maar vertrok pas om 12 uur dus voordat ik op het eiland Don Det was was het al 7 uur en met een groep opzoek naar een slaapplek. In de bus zat ook de Nederlandse Myrte en wij besluiten samen een kamer te delen omdat er bijna geen hostels zijn op dit eiland. En wat voor een kamer! Hallo super luxe bed eigen badkamer, inclusief Karel de kakkerlak (die later een krekel bleek te zijn die niet goed was in zwemles)! Gezellig!

Na een super goede nacht en een goed ontbijt komen we Chirstian tegen die ons vertelt dat hij gaat tubben met een grote groep of we ook mee willen. Dat laat je je geen 2 keer zeggen dus bikini aan en gaan. Met 12 man met ieder een eigen grote band in de mekong dobberen geweldig! Allemaal komen we wel ergens anders vandaan en er is genoeg te vertellen! Zo gezellig en helaas met zo'n 33 graden kwam niet iedereen er zonder te verbranden vanaf maar dat maakte niets uit. Op naar de lunch daarna douchen en op naar de zonsondergang. Want we zitten niet voor niets aan de sunset kant van het eiland. Daarna aan de smooties, bier en cocktails wat ontzettend vervelend.

De volgende dag zouden we met een aantal van de groep gaan fietsen maar omdat er gisteravond ook een feestje was bleef de helft slapen. Myrte, Thom en ik gingen er wel samen opuit! 3 nederlanders op een fiets dan zit het tempo er in iedergeval in. Op naar het andere eiland Don Khon waar in de mekong een waterval schijnt te zijn. Echt een waterval is het niet echt meer een wild water rivier met flinke afdalingen dan. Maar zeker hartstikke mooi! Ook is er een restuarantje met een pool tafel waar we even stoppen en poolen. Willen we net vertrekken voor een lunch in het dorpje komen we de rest tegen die hier wel gaat lunchen dus blijven we en eten we mee. Daarna met ze 5e de rest van het eiland verkend. En weer terug naar ons eigen eilandje waar ze die avond een film zouden draaien in de open lucht! Gaaf! Eerst eten een pompoenburger iets wat je hier toch echt gegeten moet hebben en door daar de bios. De film Intoo The Wild werd afgespeeld best wel een beetje toepasselijk! Moedernatuur dacht laat ik eens leuk zijn en had de thermostaat op 14 graden afgesteld!!! Na de film opwarmen onder een half warme douche en onder een dikke deken kruipen!

Vanochtend nog even snel het bekende shirt na 3 op reis ‘’Been There Don Det’’ gescoord dus nu kunnen we op naar Pakse!

xx

• 08 Februari 2016 - 18:24

Mama:

Jehhh weer een gezellig verslag , jeetje wat maak je wat mee, leuk hoor! ik zou best wel effe met je mee willen... maar ja dat gaat niet. Hier druk bezig, fotoboek af, as vrijdag naar Froukje toe samen met Anneke , Gre en Joke de 4 nichten op stap. Suzan heeft de eerste week stage erop zitten heeft het daar erg leuk, en heeft deze week bij Judith & Mark geslapen.
    Misschien heeft ze een kamer afgelopen vrijdag waren Claudia en Aris bij ons te eten erg gezellig, en zij hadden daar weer kennissen. (ik hoop het zo want via kamernet wil het nog niet erg.)
    A.s maandag met Oma weer voor controle in het ziekenhuis en woensdag met pa mee naar de zuid, omdat de dochters er niet zijn ga ik mee en nu een kopje soep eten met een gevuld broodje.laterrrrrrrrrrr
    xxx mama