Motor muizen - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Ingrid Romar - WaarBenJij.nu Motor muizen - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Ingrid Romar - WaarBenJij.nu

Motor muizen

Blijf op de hoogte en volg Ingrid

17 Januari 2016 | Vietnam, Ho Chi Minhstad

Sochtends vroeg om 6 uur vlogen we naar Da Lat toe vanaf het vliegveld een taxi naar het centrum en daar wachtte duc en z'n team op ons! Lam, Cuc en How! Judith, mark en papa rijden zelf en ik mocht achterop bij duc! Mama zat bij How Suzan bij Cuc en Froukje bij Lam. Duc reed de hele tijd voorop gevolgd door Mark, Judith en papa de laatste 3 wisselde nog wel eens. Waarom niet iedereen een eigen motor heeft nou je moet je rijbewijs ervoor hebben en nee mark heeft die inderdaad officieel niet maar zolang de politie er niet naar vraagt is het goed! Da Lat ligt midden in de bergen en dat is vandaag ook het terrein haarspeld bochten en gaten in de weg maar met een waanzinnig uitzicht!! de eerste stop was bij de flower farm! Voornamelijk gerbera's en Nederlandse Lelies. Zeer toepasselijk maar de vragen die papa stelde gingen voor de tourleden net iets te diep in de stof! De volgende stop een koffie fabriek die koffie maakte van wezel poep... Pap, mark en Froukje alle 3 een kopje geprobeerd en viel niet tegen! De 3e stop was bij de silk fabriek waar van worm tot kleedje word gemaakt. Heel grappig had ik in Cambodja ook gezien maar toch hebben ze hier weer andere machines! Ondertussen werd het warmer en warmen zo eindigde we allemaal in ons nieuwe T-shirt van Duc op de scooter! De 4e stop was de olifanten waterval! Een serieuze waterval waar we eerst wat trappen voor af moesten maar wel heel mooi! Boven nog een ijsje gegeten en door naar de lunch! Volgens Duc very good, very cheap, very Vietnamees! En dat was het ook zeker. We beginnen allemaal steeds meer met stokjes te eten suuz is er echt al goed in en ik begin het steeds meer onder de knie te krijgen. Mark is niet met spleetogen geboren dus ook geen stokjes en gewoon een vork of een lepel! Na het eten nog bij wat uitzicht plaatsen gestopt en door naar het hotel! Duc de tour man heeft de leukste verhalen soms wat moeilijk te volgen maar al versta je er geen bal van aan het einde moet hij het hardste lachen om zijn eigen grappen en zijn lach is zo grappig en aanstekelijk dat je vanzelf wel mee gaat lachen!! Met als levens motto "don't be lazy, be crazy" begon het al! Na het eten lekker optijd naar bed want vochtend was het heel vroeg en morgen staat al weer vol met leuke dingen volgens Duc!!

7 uur ging de wekker al weer af was Duc en z'n team zijn niet met vakantie. Ontbijten papa z'n verjaardags kadootjes geven en toen een olifant tour! Op de rug van een olifant door het meer heen!! Gaaf en zo mooi!! Daarna nog even de olifanten wat bananen geven en we gingen weer op pad. Vandaag een stop bij een steen bakkerij, cashew noten fabriek (die helaas gesloten was omdat de noten nog aan de boom hangen!), een stop bij een waterval incl lunch bij een monument nog geen 35 km bij Cambodja vandaan zo dicht bij de grens waren we dus door naar het plaatsje Gia Nghia. Een onbekend plaatsje waar normaal geen toeristen komen er is ook 1 hotel niemand spreekt er Engels maar gelukkig helpen de chauffeurs ons! Uurtje rust dan eten bij een lokaal restaurantje waar we op kleine plastic stoeltjes plaats nemen en onze spring rolls/loempia zelf klaar maken maar super lekker is!! Ook nog iets wat ze een pannenkoek noemde maar volgens mij in de frituurpan is geweest... En toen eindelijk door naar de karaoke bar. Daar hadden de chauffeurs zich zo op verheugd! Wij hadden allemaal een klein barretje in gedachten waar je dan je nummer moet aanvragen en op een podium uiteindelijk heel vals en alle glazen stuk zing. Maar nee met de lift omhoog naar verdieping 3 allemaal geluidsdichte kamertjes met een tv en 2 microfoons om door te zingen! Alleen je eigen groep kon je horen! Bij binnen komst stond "happy birthday" al op en Duc had een mooie en lekkere taart geregeld! Nadat we wisten hoe we liedjes moesten toevoegen deden Judith en mark Barbie girl! En haalde juud en ik samen score 100 met "boem boem boem". Suzan en ik hebben de chauffeurs de Macarena geleerd! Top avond!!

De volgende dag zijn we terug naar Da Lat gereden. Onderweg nog een aantallen stops onderhandelen bij de mais boer. Die ging mais dorsen. Heel oud machientje dat met de hand werd aangeslingerd en er kwam een hoor zwarte rook uit maar het ging wel als een speer! Grote zakken mais van een kilo of 30 werden door de mensen zelf omhoog getild en in de machine leeg gegooid! En de kleine mais korrels kwamen er van onder weer uit! Mooi werk maar wel zwaar! Daarna kwamen we bij de koffiebonen boer aan die ze ook aan het dorsen was! Naja de koffie boon uit z'n schilletje halen! Ongeveer hetzelfde als de mais boven in de koffiebonen erin en onder kwamen ze er gepeld uit. Allemaal hand werk! Later de dag een stop waar ze iets oogsten wat leek op lente ui! Niet alleen wij namen foto's van hun zij ook van ons! In Da Lat na een geadviseerd hotel van Duc gegaan green leaves.

De laatste dag in Da Lat bestond vooral uit relaxen en vliegen naar Ho Chi Min City. Daar aangekomen gelijk een tour naar de ci chu tunnels geboekt wat erg indrukwekkend was! Met ze alle nog door de tunnels gekropen voor the real feeling en terug met de boot! Heerlijk! De temperatuur is hier opgelopen naar de 30+ waar de rest van de fam het eigenlijk een beetje warm vind vind ik het weer helemaal prima! De tour was zonder lunch stop dus terug in de stad eerst wat gaan eten en daarna gingen papa, mama en Froukje de trip voor morgen boeken. Judith en mark slapen... En Suzan en ik wouden over de markt lopen. Onderweg kwamen we Kims spa's tegen waar even een korte stop voor een massage nodig was :). Door naar de markt die er nog niet was begon pas over een half uur dus eerst even terug naar het hotel wachten op de rest en later met papa, mama en Froukje eerst koffie gedronken en toen over de markt. Nou toen mama en Froukje hoorde dat we een massage hadden gehad wilde die dat ook dus gingen papa, Suzan en ik verder over de markt.

De volgende dag op naar de floot market. Na een paar uur met de bus En daarna met een klein bootje naar een eiland gevaren waar waar we de traditionele hoedjes op kregen toen een toneelstuk. In het Vietnamees waar we geen drol van konden verstaan maar er was wel super lekker fruit! De volgende stop was bij de lunch! Na de lunch kon je fietsen of in een hangmat hangen. Papa, mama en suuz waren sportief en gingen met 30+ graden fietsen!! Niet veel later kwamen ze weer terug er was niet zoveel te zien jaaaja. Na de lunch nog een tijdje met een boot gevaren. Het werd laag water zelfs zo laag dat we allemaal voorin moesten zitten omdat de boot anders niet vooruit kwam! Daarna nog een klein uurtje met de bus en we waren bij het hotel. Eten en nog even shoppen papa wou een klein beeldje van een dikke buddha en Froukje nog een T-shirt voor d'r kleinzoon. Uiteraard werd er meer geshopt!

De volgende dag 6 uur ontbijten en daarna de rivier weer op voor de ochtend markt! Aan de boot hing een stok met daaraan de producten die er op de boot weer verkocht werden. Onderweg hebben wij nog een ananas gekocht en daarna zijn we door gegaan naar de fabriek waar ze van noodels bladen noodels maken. En door naar de bbq! Met daarop gepresenteerd kikkers, lokale visjes en jawel voor de durfals slangen!! We hebben een tijdje staan kijken een slag word eerst bewusteloos/dood geslagen door een klap aan de zijkant van de bbq (wat hier een stenen muurtje is). En daarna gelijk tussen de kolen gegooid nog even roosteren en nog een keer tussen de kolen, in stukjes knippen sausje erbij en eet smakelijk! Er waren mensen van de tour die het probeerde wij wouden graag nog langer leven!! Eerst de huid eraf halen priegel priegel. Toen een local voorbij kwam en zei dat ze het gewoon in de saus moesten dopen en opeten ging het een stuk makkelijker! Gelukkig stond er bij ons vers fruit op tafel! Daarna nog een tour van de gids over alle groente en fruit die er geteeld werd! En door naar de echte lunch met gewoon kip en varken! Beter! Daarna een lange reis weer terug naar het hotel.

Nou is het alweer de laatste dag met de familie! Sochtends eerst nog lekker ontbeten en daarna bij het zwembad gelegen! Papa en ik zijn nog opzoek gegaan naar een toeter aangezien ze hier hele grappige toeters hebben maar helaas het is zondag en er werken veel Vietnamezen op zondag maar niet bij de auto dealers :(. Daarna nog een laatste lunch incl ijsje! Maar helaas moesten ze dan al gaan!

Ontzettend bedankt voor deze leuke 2 weken!!! Zal weer even wennen zijn om alleen te zijn! Wel gezellig alweer in het volgende hostel aangekomen en morgen vlieg ik naar Phu Qouc het eiland van Vietnam!

Xx

• 17 Januari 2016 - 17:58

Ageeth:

Hey Ingrid, Hoognodig tijd dat ik weer eens reageer op je verslag.
    Wij en oma genieten van je verhalen en terwijl jullie +30 graden hebben, ligt hier een laagje sneeuw maar het is niet echt koud, gewoon heerlijk fris.
    Het zal wel weer even wennen zijn om in je eentje verder te reizen, na ruim 2 weken met z'n allen opgetrokken te hebben maar jij gaat nog veel meer mooie dingen en plekken zien.
    Geniet ze hoor!
    Groetjes uit Schagen.

• 18 Januari 2016 - 08:40

Suzan:

Leuk verslag in! Was erg gezellig!
    Veel plezier verder en stuur maar weer een hoop foto's door!
    Groetjes Suzan

• 18 Januari 2016 - 15:14

Mama:

Ook dit verslag komt in het fotoboek, het was reuze gezellig met elkaar. We hebben een goede vlucht naar huis gehad, het is nu alweer 3 s middags en de wasmachine draait volop en druk met de mails beantwoorden.(Was best koud op Schiphol min 4, en wel moeten krabben op de autoramen!!)
    Wout en Tineke vonden je kaart erg leuk en zijn na lunch richting huis gegaan, hadden hier weer een hoop schik gehad.
    Veel plezier verder op het eiland.... liefs mama xxx