Cultuur snuiven in India! - Reisverslag uit Benares, India van Ingrid Romar - WaarBenJij.nu Cultuur snuiven in India! - Reisverslag uit Benares, India van Ingrid Romar - WaarBenJij.nu

Cultuur snuiven in India!

Blijf op de hoogte en volg Ingrid

22 November 2015 | India, Benares


Na een goede nacht zijn we om 10 uur op pad gegaan. als eerste gingen we naar Amber Fort. Je kan daar met een olifant naar boven of gewoon zelf lopen. Ik ben zelf lopend naar boven gegaan. In India zijn ook veel eigen toeristen dus val je als buitenlandse toerist nogal op. Alle straat verkopers proberen hun rotzooi daarom ook aan mij te verkopen. Ondertussen vragen ook veel kinderen of ze met mij op de foto mogen omdat ik volgens de chauffeur veel op een bollywood actriese lijk... Ik denk zelf dat alle blanken op een bollywood actriese lijken want ze vragen het aan meer.

Bij het fort aangekomen staan de gidsen je optewachten om je mee te nemen door het fort. Allemaal zo hun eigen prijs. Het fort zelf is ontzettend mooi en afentoe moet je je best doen om er niet in te verdwalen. In het fort zit gelukkig ook een restaurantje met simpele broodjes want daarbuiten is het niet makkelijk om een broodje te scooren. Dus ook nog een lekkere lunch in het fort gehad! Daar aan de praat geraakt met 2 menzen uit India zelf en eentje uit Singapore. De broer en zus uit India hadden nog leuke tips voor de rest van India! Altijd handig!

Daarna zijn we doorgereden naar het water paleis. Oftoewel een paleis midden in een meer. Je kan er niet heem maar het is wel heel mooi om te zien!

Daarna ben ik naar een kleermaker geweest. Nouja kleermaker eigenlijk een alles maker. Ze maakte daar alles van tafel kleedjes tot dekbedovertrekken tot maat pakken. In het begin liet de meneer mij zien hoe ze stempel zetten op de kleding/tapijten. Door middel van natuurlijke verf en zoutwater. Voor 1 plaatje hebben minimaal 2 blokken nodig. De blokken zijn eigenlijk een soort stempels die je met verschillen de kleuren over elkaar heen stempel. Aan het einde heb ik nog 2 broeken laten maken!

Daarna zijn we doorgereden naar een indische begraafplaats. Als het een balangrijk iemand was word er een hele tempel omheen gebouwd. In deze tempel ruste een oude koning van India. Naast de tempel kon je met de trap om hoog de berg op om vervolgens een heel uitzicht te krijgen over de hele stad super mooi! Jaipur word ook wel de roze stad genoemd vraag me nog steeds af waarom want het ziet helemaal niet roze.

Terug beneden gaan we weer verden en vraagt de chauffeur of ik naar The Rock wil. Af en toe omdat hij gebrekkig engels praat hebben we wat misverstanden. ik vroeg is dat een steen hij zegt ja maar we eindigen bij een juwaliers winkel... ja ook met stenen ja maar ik dacht aan wat anders. Maargoed na een korte uitleg al snel mee naar binnen genomen om ringen, oorbellen of kettingen uit te zoeken. Hoe ga ik nu aardig vertellen dat ik helemaal niets hoef... Gelukkig is dat me toch gelukt! :)

De volgende dag zijn we naar de apen tempel. Daar beneden aangekomen kan je het beste met de scooter omhoog dus komen gelijk 10 jongens op je af rennen om je erheen te brengen allemaal gebrekkig engels op 1 na dus jij mag mee! Kan ik tenminste goed verstaan. Eerst nog even pindas inslaan voor de apen. En achterop de scooter naar boven. En dan kom je boven moet je vervolgens eerst naar beneden toe want de tempel ligt tussen de bergen in. Ben wel blij dat ik dit niet hoef te lopen. Aangekomen bij de tempel mag je helaas geen fotos maken maar is het wel indrukwekkend. Er is namalijk een of ander festival ook hier bezig tot 26 november en iedereen zover de zon kan kijken komt hier naar toe om zich te wassen. Of je er ook zo schoon van word vraag ik me af. De tempel loopt ook in 3 trappen naar beneden. Elke verdieping heeft een soort van bad op de hoogst is het bad voor de koe... Op de middelste verdieping het bad voor de mannen maar het water dat uit het bad van de koe komt loop daar ook weer in... en op de laatste verdieping het vrouwen bad. En je zal het al raden het water van de andere 2 baden komt daar ook weer in.

Daarna weer terug naar boven en onderweg nog een stop om de aapje eten te geven. Je heb ineens heel veel apen vrienden met een zak pel pinda’s. Maar wel ontzettend leuk en schattig! Wist je trouwens dat je door apen eten te geven goede karma krijgt?! Toen door naar city palace en als je daar in de buurt komt snap de naam roze stad wat meer. Alle gebouwen eromheen hebben een roze kleur. Van de buienkant mag je overal foto’s maken maar zodra je ergens binnen komt niet meer. De ruimtes waar je binnen komt zijn net allemaal kleine museums. De chauffeur had mij afgezet vlak bij het city palace maar kon daar niet blijven staan dus kreeg ik van hem een oude nokia om hem te bellen wanneer ik klaar was en hij me weer kon ophalen. Wat een service!

De volgende dag zijn we vertrokken naaar Agra weer een trip van 5 uur lang. Halverwege begint de chauffeur over een plek waar we kunnen stoppen en waar wat te zien is. Ik begrijp er helmaal niets van hij heeft het over bars. Bars versta ik dat goed? Naar de bar ga ik in de avond... Er staan voor de rest ook helemaal geen andere tour bussen of iets dus maak ik duidelijk dat we door kunnen rijden.

Een uur later kunnen we weer ergens stoppen ook nu legt hij heel veel uit maar versta ik er werkelijk helemaal niets van. Dus geef ik het een kans. Voor de rest van de dag was er toch niks gepland. Deze stop blijkt het At Fatehpur Sikri te zijn. Uitleg: vroeger was er een koning met 3 vrouwen en alle 3 hadden ze een ander geloof. Boven op een berg lied hij een hele stad bouwen met voor alle 3 een eigen plek. Maar je zal het misschien wel begrijpen op een berg heb je niet veel water en erheen brengen kost best veel moeite. Dus na 4 jaar daar gewoond te hebben zijn ze met ze alle naar Agra verhuisd. Andere hebben de stad geplunderd voor de stenen waardoor er jammer genoeg aardig wat verloren is gegaan. Mijn gids weet heelveel over de stad te vertellen en neemt me overal mee na een klein tijdje komt hij erachter dat ik het echt heel leuk vind en klimmen ook niet erg vind dus neemt hij me mee naar plekken waar de meeste toeristen niet komen. En maakt overal fotos voor mij met mij erop echt super tof. Daarna toch nog wel ever door naar het toeristische gedeelte.

Daar moeten de schoenen uit wat eigenlijk vrij normaal is als je een beschermd gebouw of een heilige plek bezoekt. Binnen in is een zeer belangrijke tempel waar je aan de traditie eigenlijk moet mee doen. Gewoon omdat het kan maar ook uit beleefdheid dus koop je een kleedje, bloemen en een touwtje en doe je mee. Bij aankoop daarvan zeggen ze al dat je geluk en gezondheid voor jezelf en je familie krijg! Een goed begin nu verder! Een of andere wit hoedje krijg ik op en mijn gids verteld mij dat ik eerst het kleedje moet neerleggen dan de bloemen met mn rechterhand erop moet gooien en vervolgens een touwtje aan een soort van raam moet hangen. Daarna mag ik 3 wensen doen. Die mag je vervolgens aan niemand vertellen anders komen ze niet uit. Daarna door naar buiten. Een enorm groote poort van wel 54 meter hoog 52 treden eronder en dat met de hand en behulp van olifanten gemaakt! Woow!!

Daarna zijn we doorgereden naar Agra een stad waar zoon 5 miljoen mensen woonen ach klein stadje volgens de bewoners zelf...

De volgende dag ondanks ik vakantie heb al om half 6 de wekker. Wie wat wil zien zal er wat voor over moeten hebben!! Om 6 uur vertrek ik naar de Taj Mahal om die te gaan bewonderen met zons opgang. Wauw wat een ontzettend mooi gebouw. Niet alleen de Taj Mahal is mooi ook de gebouwen er omheen! Door de zon opkomst word het nog mooier want wanneer de zon uit de smog van de stad is gekropen krijd de Taj Mahal een nog mooiere kleur!

Terug in het hotel eerst eens een power nap en ontbijt! Smiddags ben ik naar Agra fort geweest wat een mooi fort is dat! En groot! Heel grappig is dat in elke plaats en in elk fort dat ik heen ga ik elke keer 2 dezelfde meiden tegen kom. We hebben nog geen woord met elkaar gesproken maar ik kom ze overal tegen en ze zijn makkelijk te herkennen.

Savonds word ik naar het treinstation gebracht en neem ik afscheid van de chauffeur. Met de nachttrein vertek ik naar varanasi. Deze treinen hebben 1 ding gemeen met de NS ze zijn nooit optijd. In het begin sta ik nog alleen maar al snel raak ik aan de praat met 5 mensen uit polen! Allemaal neefen en nichten van elkeaar. Later voegt zich een engelsman zich er aan toe. Helaas zitten we allemaal in een andere coupe. De coupe vinden is ook nog niet zo makkelijk maar vind gelukkig 2 andere meiden die in dezelfde coupe zitten als ik. Helaas zij aan het begin en ik aan het einde... net mn beddje gevonden komen er 2 jongens aan uit sydney opzoek naar hun bed en toevallig precies tegenover mij! Jeeeej en gelukkig hun ook blij. Zij hebben namelijk net 6 maanden met een auto door europa gereisd en zijn nou op hun weg terug en konden wel wat nieuw gesprekstof gebruiken. Tja en ik die alleen reist en een backpack heeft die nogsteeds niet terug praat vind het ook ontzettend gezellig!

Op het moment dat ik dit typ zit ik in de trein. De mannnen uit Sydney hebben hun boek gevonden en morgen ochtend komen we als het goed is aan in Varanasi. Hotel is al geboekt nou die nog zien te vinden. Gelukkig gaat het in de trein niet anders dan in het verkeer de toeter doet het ontzettend goed. En altijd leuk sneurkende heren in de rest van de coupe dus oordoppen bedankt dat jullie bestaan!!!

Xx

  • 22 November 2015 - 10:45

    Mama:

    Goede morgen,
    Het is zondag bij ons, heerlijk uitgeslapen na een gezellige JPF afterparty.
    Zal straks de dames wakker maken die bij Suzan logeren, Kim ,Kim en Ilonka.
    Ga zo warme broodjes maken, een eitje en een lekker glaasje jus. en de verhalen horen over uitgaan in Schagen. geniet ze verder XXX mama

  • 22 November 2015 - 10:51

    Au:

    Leeeeuk! Eindelijk tijd om het te lezen! Lekker genieten jij!❤️

  • 22 November 2015 - 20:32

    Ageeth:

    Hey Ingrid, wat weer een lang verslag met veel info, leuk hoor.
    Al weer veel mee gemaakt in deze korte tijd zeg.
    Ik moest vooral lachen om je opmerking dat je backpack niet terug praat :-)
    Wij hebben vandaag, en beetje verlaat, de verjaardag van Danique gevierd.
    Buiten is het is frisjes, nu (20.30 uur) is het 3 graden, brrr.


  • 22 November 2015 - 22:43

    Tineke:

    Hoi wereldreiziger
    Wat een belevenissen in nog geen week
    Ik heb het verslag twee keer gelezen wat geweldig ,
    Hoop dat je een rustige nacht hebt met dat gesnurk van je mede reizigers
    Liefs uit enschede

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: India, Benares

Reizen in Azië

Reizen in Azië

Recente Reisverslagen:

03 Juni 2016

Gobi woestijn trip

03 Juni 2016

Trein reizen

19 Mei 2016

中国

07 Mei 2016

Bus, boot, tricycle, taxi, boot en bus

01 Mei 2016

hallo Filipijnen!!
Ingrid

Actief sinds 20 Nov. 2015
Verslag gelezen: 294
Totaal aantal bezoekers 13109

Voorgaande reizen:

25 December 2017 - 03 Januari 2019

Austalie/Nieuw Zeeland

16 November 2015 - 20 November 2016

Reizen in Azië

20 November 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: